måndag 12 maj 2008

Med EU för framsteg - eller?

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
För ett antal år sedan förbjöds i Sverige s.k bromerade flamskyddsmedel. Det här är kemikalier som man använder bland annat i elektronik och möbler för att minska risken för brand. Men studier har visat att dessa är lika farliga som t.ex. PCB, och därför förbjöds dom. Nu har EU gått på (bland annat) den svenska linjen och förbjudet medlet i elektronik. MEN, samtidigt tillåter nu Sverige det återigen i möbler. EU anser inte att det är bevisat att det är farligt, och då böjer sig den EU-bugande regeringen och kommer nu åter att tillåta att medlet används i just möbler. Att tänka sig att använda sig av den. s.k. försiktighetsprincipen, dvs att man måste bevisa att det är ofarligt för att det sk användas var det inte tal om. Industrins (och EU-byråkraternas) makt var större.

Kina har drabbats av en svår jordbävning, och det verkar vara kring staden Chengdu som centrum har legat. Det här en stad som jag besökte för en massa år sedan, och jag har positiva minnen av det. Jag gillade staden, och människorna som bodde där. Den normala svensken har troligtvis aldrig hört talas om staden, trots att där alltså bor fler människor än i hela Sverige. Vi får hoppas att dödstalen inte fortsätter att stiga. Det var tydligen en mycket stark jordbävning som kunde kännas i hela Ostasien.

Och apropå naturkatastrofer såg jag en siffra över hur mycket den Burmesiska regimen anslagit till katastrofhjälp. Siffran var ungefär en femtedel av vad brölloppet för en av militärdiktaturens generalers dotter kostade helt nyligen.....

I helgen hölls begravningar av både Engla, och Max och Saga. Två tragiska svenska öden som engagerat många svenskar. Ett öde som länge engagerat en stor del av världen är Madeleine, som skulle fyllt 5 år i dag. Hon försvann från sitt hotellrum i Portugal, där hon skulle legat och sovit tillsammans med sina mindre syskon, medan föräldrarna satt på en restaurang på annat håll och åt en god middag. Och den här historien har lockat fram många rykten, de ena mer fantasirika än det andra. Och jag vet naturligtvis inte ett dyft om vad som verkligen hände. Men en sak vet jag med säkerhet. Hade jag haft tre så små barn så hade jag inte ens kommit på tanken att lämna dom ensamma på ett hotellrum utomlands medan jag gick och åt en god middag i vänners lag på en annan plats. Att skaffa barn innebär faktiskt uppoffringar, men det verkade inte Madeleines mamma och pappa ha fattat. Det är en tragedi att det är Madeleine som fått betala för det.

Jag såg förresten att gårdagens varmaste plats i Europa låg i - Sverige. Oskarshamn hade 28 grader, och det var varmast i hela Europa.

Inga kommentarer: