fredag 30 maj 2008

Ett sommartecken - innan sommaren är här

Jag åt årets första jordgubbe i dag. Och då menar jag alltså från den egna odlingen, plockad direkt från planta till mun. Ljuvligt! Fortsätter värmen kan det kanske bli några tallrikar till söndag. Jag kan inte minnas att jag haft färdiga jordgubbar i maj någon gång förut.

Apropå kommentaren för några dagar sedan om religiös fanatism så ser jag att påven bannlyst kvinnliga präster. Enligt latae sententiae så är det ett grovt brott mot kyrkan att prästviga en kvinna, och även den som gör detta bannlyses nu av Vatikanen. Religiös fundamentalist är den som läser de ursprungliga texterna på ett bokstavligt sätt och inte inser att världen förändras. Jag skulle vilja säga att Vatikanen och hela katolska kyrkan kan dra dit pepparn växer och ta påven med sig!

Den nu avslutade konferensen om Irak kostar den svenska statskassan ungefär 25 miljoner kronor att arrangera. Till detta kommer kostnaden för polisbevakning och liknande. De flesta pengarna tas från biståndsbudgeten. Fattiga länder ska alltså betala för att städa upp efter George Bush! Bra tänkt, eller?

Miljonärstidningen Connoisseur har fått problem. Den skickas ut till de som tjänar mer än 1,1 miljoner eller har en förmögenhet på över 5 miljoner. Sedan förmögenhetsskatten nu avskaffats går det inte att hitta de presumtiva rikemansprenumeranterna. Ännu ett skäl till att återinföra förmögenhetsskatten!

Först erkände Blondinbella i en intervju att hon fick betalt för textreklam på sin bloogg. Men när det sedan började brinna under fötterna låter det annorlunda. Och det tror tusan det. Fast jag begriper inte hur man ens kan läsa en så'n skitblogg när det finns Sven Tycker.....

Jag klickade förresten på en länk till en annan av dessa kändistösbloggar av nyfikenhet. Och vad möttes jag av? Jo, en enda stor reklamblaffa som låg över hela bloggen en tid innan man kunde läsa själva bloggen. Töserna har blivit giriga! Själv tycker jag att då har man sålt sig ett steg för mycket. Jag återvänder ju inte till en sida på Internet som så markant låter reklamen styra.

Under rubriken Älskade och hatade företagen länkade Aftonbladet till en artikel på E24 som listade de mest respekterade föetagen i Sverige (IKEA i topp förståss....). Men artikeln berättade inte om de mest hatade. Men lite efterforskning hos källan visade hela listan (som var från juli 2008....) och i botten låg i nämnd ordning Skandia, Lidl och Fortum. Där ser man hur länge pengakåta direktörer kan förstöra för ett företag (Skandia) och hur man med tysk militärdisciplin kan totalt missförstå de svenska kunderna (Lidl).

Inga kommentarer: