söndag 4 maj 2008

Skämt eller ruttet

I dag skall det tydligen vara den Internationella världsskrattdagen. Så, för att högtidlighålla denna dagen tänkte jag berätta om ett skämt:

Mats Odell!

En annan som uppenbarligen läst att det är internationella världsskrattdagen i dag är Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder. På SD:s riksårsmöte som hållits i helgen framförde han faktiskt på fullt allvar tesen att Astrid Lindgren om hon levat i dag skulle ha röstat på Sverigedemokraterna! Påståendet kan inte annat än härledas till någon annan kategori än humorn. Fast det är inte roligt, det är tragiskt. Jag var inne på den här sammanslutningens hemsida och det var faktiskt beklämmande läsning. Jag såg bland annat att SD hållit torgmöte i Vellinge och uppger sig ha fått positiva reaktioner på sin flyktiningpolitik. Och DET förvånar inte, inte om det skedde i Vellinge. Usch!

Maud och hennes vänner
Så vi övergå till allvaret. Lunken gäller varje söndag. Fast det är väl bara några gånger till kvar för våren? Hur som helst var det en riktigt härlig vårsöndag i dag. Strålande solsken och helt lagom temperatur, dvs inte för varmt. Vi kunde på vägen upp konstatera att Maud och hennes vänner var utsläppta i Kalvahagen. Det fanns en hel del CUF:are också som kan ses på bilden. Jag lyckades dock aldrig identifiera Fredrick Federley. Men han var kanske inte där utan fullt upptagen med att försöka reda ut efter salladsbarskonkursen. För jag utgår ifrån att han gör vad han kan för att reda ut dom affärerna. Alla Maud och hennes vänner är numnera instängda bakom ett nytt elstängsel, vilket Kimmy snabbt upptäckte. Han ska ju känna och ta på allt som passeras, inklusive stängsel, staket, brevlådor, stolpar osv. Fast det här elstängslet var han faktiskt bara på en gång. Sedan lät han bli det ända tills vi gick hem och återigen passerade förbi. Men även nu blev det bara en gång, sedan lät han bli det. Frågorna var även denna gången lagom svåra. Jag fick 8 rätt medan Kevin och Ingela fick nöja sig med 7. Fast jag ska nog inte förhäva mig, det jag lyckades pricka in men inte dom var vilket träd som heter Betula på latin. Jag kommer knappt ihåg vad jag gissade, men det var nog Bok - tror jag. Alltså kommer jag inte att vara spydig över min vinst. Eftermiddagen har jag delvis ägnat åt att plantera päror. Medan de första odlarna uppe på Bjäre plockat upp sina första primörer redan, har jag alltså nu fått ner mina. Bättre sent än aldrig som dom säger.

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
I Finland ska man ta i med hårdhandskarna mot den illegala försäljningen av snus. Denna livsfarliga drog som smugglas från grannlandet Sverige säljs illegalt i många affärer. Den svarta snusmarknaden omsätter miljonbelopp. Och det måste man ju sätta stopp för. EU har bestämt att snus ska vara förbjudet (endast Sverige har fått ett undantag). Försäljningen av snus hade ju kunnat hota övrig tobakförsäljning. Och tobaksproduktionen får ju jordbruksstöd av EU. Är det NÅGON som fattar hur det här går ihop? Jordbruksstöd för produktion av tobak, men förbud mot försäljning av snus (men inte cigaretter osv).

1 kommentar:

TF sa...

Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder sa väl på mötet i Karlstad, att om Selma Lagerlöf levat nu, då hade hon säkert varit sverigedemokrat!

I brist på levande sympatisörer utnämner de de döda till SD:are på löpande band...