fredag 23 maj 2008

Kungafjäsk

I morgon gifter sig den danske prinsen Joachim med sin fransyska Marie Cavallier. Ja, fransyska är hon snart inte längre. Som jag berättade för några dagar sedan så har danska Folketinget beslutat att Marie inte ska omfattas av de lagar som gäller andra invandrare till Danmark. Det främlingsrädda Danmark har nämligen bland annat bestämt att den som vill bli dansk medborgare måste genomgå ett prov för att visa sina kunskaper i danska och om Danmark. Ja, det gäller alltså alla utom Marie. Man har också mycket hårda lagar mot att gifta sig med utlänningar, regler som är så hårda att många par tvingas bosätta sig i Skåne istället. Även här är uppenbarligen kungafjäsket viktigare än lagarna. Men så går det när högerpartier gör sig beroende av främlingsfientliga partier för att klamra sig fast vid makten. Men jag gratulerar Joachim och Marie, ni kanske kan visa för danskarna att det inte är farligt med utlänningar!

Och vi håller oss i vårt södra grannland. Den danska höger/center regeringen är helt i händerna på det främlingsfientliga Danskt Folkeparti. På BBC:s nyhetssajt berättar man om den nya lag som förbjuder domare i Danmark att bära religiösa symboler. Lagen gäller alla religiösa symboler, men Danskt Folkeparti, som är dom som krävt förbudet, försöker inte dölja det faktum att lagen riktar sig mot muslimer. På sin hemsida där man gläds åt lagen illustrerar man det hela med en bild på en kvinna i heltäckande burka som skall föreställa sitta som domare. Nu är detta sedvanlig ljugpropagande från Pia Kjærsgaards vänner eftersom det redan i dag är förbjudet med klädsel som döljer ansiktet i danska domstolar. Men i Danskt Folkepartis sinnesvärld handlar det mesta om att bekämpa islam och araber. Och den danska borgerliga regeringen sitter snällt i knät.

Och på tal om Pia Kjærsgaard så ser jag på Danskt Folkepartis hemsida att man gläds åt att Pia fått "Order of Brilliant Star", en taiwaneisk orden. Hon får den eftersom hon är en politiker med ofattande vetskap och visioner.... Hennes verksamhet har väckt beundran hos det taiwanesiska folket. Fy f-n vilken rappakalja. Vet dom vad dom gör i Taiwan?

Och när vi nu ändå tidigare nämnde kungligheter så ser jag att Elisabeth Tarras-Wahlberg efter 32 år i Knugahusets tjänst fått ett nytt jobb. Hon ska bli rådgivare i internationella relationer åt emiren Hamad bin Khalifa Al Thani i Qatar.....

Vi kan förresten notera att gårdagens pangnyhet om befarad terrorattack mot Oskarshamns kärnkraftverk i dag i princip förvandlats till en icke-nyhet. Det var tydligen en riktig groda! Taskigt för gubbarna som blev misstänkta!

Slutligen kan jag berätta att jag roat mig med att under dagen ha en stegräknare sittande i sidan på jeansen. Den börjar nu på kvällen närma sig 19.000 steg. Undrar om det innebär att jag rör mig tillräckligt? Nåja, det var nog mer än vanligt i dag!

Inga kommentarer: