torsdag 15 maj 2008

JAS som gökunge - igen

I dagarna ger sig 7 svenska JAS-plan iväg till USA för en stor gemensam avancerad flygövning (Red Flag) med amerikanska flygvapnet (i USA). Försvarsmakten hade helst sluppit hela övningen som även innebär att ett 90-tal anställda vid F21 åker till USA. De pengar som samövningen kostar, 27 miljoner kronor, hade man hellre velat använda för flygövningar på hemmaplan, där ju JAS-planen mest står på marken och i hangaren för att spara pengar. Detta medan piloterna sitter och fikar eftersom det inte finns pengar till flygövningar. Men regeringen har bestämt att Sverige ska samöva med USA. Vi måste ju vårda vår anslutning till NATO! Det finns kanske fler skyldiga till militärens dåliga ekonomi än militärens egna ekonomer? Och egentligen borde SAAB betala hela kalaset får det skäl som regeringen gett för att beordra deltagande är att man vill visa upp JAS - så att fler kan vilja köpa planet utgår jag ifrån. Helst då de plan som svenska försvaret beställt men inte vill ha. Det var väl 240 plan man ursprungligen beställde. Nu är det tänkt att flygvapnet behöver 60 plan.

Förskolans dag
I dag var det alltså Förskolans Dag. Och det är alltid samma nöje att beskåda alla småttingar som marscherar genom Åstorps centrum. Det är dagar som denna som man inser hur många "ongar" det finns i kommunen. Tyvärr gör bilden dålig rättvisa eftersom det var svårt att få till en bra bildvinkel. Och dessutom passerade tåget mitt under telefontiden på jobbet så jag hade bara ett par minuter på mig. Men kul att se de små liven är det!

Antalet varsel: upp. Antalet lediga jobb: ner. Antalet nyanmälda till arbetsförmedlingen: upp. BNP-utveckling: ner. Inflation: upp. Det ser taskigt ut den närmaste framtiden.

Totalt 6.500 skåningar har valt att utnyttja möjligheten med Höginkomstnära... f'låt Hushållsnära tjänster. Succé? Piss i havet vill jag kalla det! Det är väl som i resten av landet, mindre än 6 promille av folket. Inte ens landets miljonärer verkar ha tänt på projektet.

Lars Calmfors och det Finanspolitiska råd som regeringen tillsatte har kommit med sin första rapport. Förändringarna av fastighetsskatten och höjningen av avgifterna till a-kassan får klar bakläxa. Sänkningen av a-kassan och jobbskatteavdraget får däremot godkänt. Men vid en intervju med Lars Calmfors på radion erkänner han att även om förändringarna är bra rent ekonomiskt kan man ha klara synpunkter på det fördelningspolitiskt riktiga i genomförandet. Dvs jag har rätt på alla punkter och Fredrik och gänget har fel. Hurra vad jag är bra! Focka dom och låt mig bestämma!

Inga kommentarer: