onsdag 21 maj 2008

Calle Stropps nya policy

Calle har infört en ny policy för svenska politiker. Tydligen har han på sin blogg kommenterat det faktum att Totalförsvarets forskningsinstitut nu är ganska så övertygade om att de misstänkta sovjetiska U-båtarna i Stockholms skärgård 1982 i själva verket var ett svenskt skolsegelfartyg som heter Amalia. Calle som byggde upp sin politiska karriär på de sovjetiska U-båtarna är enligt vad han skriver på sin blogg fortfarande inte övertygad. Men han vill inte ytterligare kommentera frågan till journalister utan hänvisar bara till sin blogg. Och det är ju en intressant ny politikerpolicy. Inga presskonferenser - lägg ut ett inlägg på bloggen. Inga debatter - skriv kommentarer på bloggen. Inga intervjuer - skriv nytt inlägg på bloggen. Man skulle kanske till och med kunna avskaffa riksdagsdebatterna - man kan ju chatta på nätet! Hör du Calle, jag har nästan alltid haft en känsla av att du är en pajas, men sån't skriver man inte om politiker. Men nu börjar jag bli övertygad.

På söndag är det Mors Dag. En av handelns verkliga höjdpunkter. Uppvakta gärna mamma, men det är inte att köpa dyrt som räknas. Det är tanken bakom som är det viktiga. Enligt SCB finns det 2,6 miljoner mammor i Sverige. Den yngsta är 14 år och den äldsta 100 år (det framgår inte hur gamla barnen är). Den som har flest barn har 17 barn, och den mamma som har minst antal barn har ett barn. Fast det är klart den sista uppgiften har inte SCB stått för, den har jag gissat mig till. Vanligast är att ha två barn. Det jag reagerar på är en 14-åring som mamma! Min dotter Angeli är 13!

Aftonbladet har kollat hur de svenska riksdagsledamöterna reser till Riksdagen. Och det står klart att medan våra herrar och damer i Riksdagen i ord propagerar för att vi måste åka mer tåg och mindre flyg så är dom samtidigt inte så villiga att uppoffra något för att ta tåget istället för flyg. Hyckleri kallar jag det! Några skyller på att dom blir åksjuka i X2000. Och deras argument köper jag, det blir jag också. Men lika många blir flygsjuka, men det är det ingen som tar upp. Men alla ni andra, ni borde få pris för ert intensiva arbete för att öka politikerföraktet. SKÄMS!

Och så har vi dagens EU-skandal. Nätverket Eurreca har fått i uppdrag av EU att ta fram underlag för nya kostråd. I det här nätverket ingår flera personer kopplade till något som heter ILSI, ett institut skapat av bland andra Coca-Cola, Heinz, Proctor & Gamble och andra stora multinationella skräpmatsproducenter. Det här lobbyinstitutet har tidigare bland annat ifrågasatt WHO:s rekommendationer om att minska konsumtionen av socker och läsk. Dom här ska alltså arbeta fram EU:s nya kostråd. Fast egentligen ska man inte vara förvånad. Det är väl inget nytt att i EU är Marknaden viktigare än konsumenten.

Inga kommentarer: