torsdag 16 augusti 2007

Vi växer så det knakar

Åstorps kommun fortsätter att växa så det knakar. Första halvåret var Åstorp den kommun i Skåne som (procentuellt) ökade sin folkmängd mest. En ökning med 191 på ett halvår till 14.076. Det innebär att mer än halva differensen upp till Båstad är borta. Fortsätter det så här har vi alltså passerat Båstad i folkmängd vid årsskiftet. Nästa mål är Bjuv, men det tar med nuvarande hastighet ytterligare något år. Det skiljer några hundra och Bjuv växer också just nu. Det kan påpekas att det i Båstad förs en diskussion om vilka som är viktigast, de egna innevånarna eller turister och sommarboende.

Jag fick i dag göra en blixtutryckning till jobbet. Chefen ringde i går på eftermiddagen och meddelade att det blivit ändringar i datum för när en "kompentensskattning" skulle vara inlämnad. Och information om att datum hade ändrats hade inte gått fram i organisationen, så jag fick alltså i dag på förmiddagen avbryta min semester och ägna några timmar åt att bedöma hur duktig jag är och vilka personliga kvaliteter jag har. Det hela får ses som ett bevis på hur väl Försäkringskassans organisation fungerar just nu.

Attentatet mot järnvägen mellan St Petersburg och Moskva och ett nyligen videofilmat grymt dubbelmord har satt pekfingret på en växande nynazism i Ryssland. En nynazistisk rörelse som samarbetar med bland annat förre schackvärldsmästaren Garri Kasparov i vad som kallas en demokratisk opposition mot Putin. Kan nynazister kallas demokratisk opposition, och den i Sverige så hyllade Garri Kasparov, vad är det för vänner han har?

I en artikel jag läste skryts det med att Skype med sin IP-telefoni har mer än 220 miljoner registrerade användare. Jag undrar hur många miljoner av dessa som är som jag, dvs registrerade och sedan bara testat men aldrig använt. Det är nog bara en bråkdel av dessa som är användare. Men siffran ser ju bättre ut.

En av Sverigedemokraternas främsta medlemsvärvare verkar AFA (Antifascistisk Aktion) vara. Mycket tyder på att det är dessa knäppgökar som ligger bakom en attack på en av SD:s ledares flickvän. AFA är en organisation som totalt missförstått samhället. I stort sett varje gång organisationen gör en aktion blir resultatet att det dom opponerar sig emot får ökat stöd. Så snälla AFA, lägg av. Jag vill inte att SD får fler sympatisörer, och det får dom när ni gör på detta viset.

Jag såg förresten att det senaste budet om antalet döda i Irak förra dagen nu är uppe i 300. Fast jag tror inte att det ändrar George W Bushs förmåga att likt en struts stoppa huvudet i sandet och inte vilja se verkligheten. Detta trots att snart sagt alla hans hökvänner i maktens korridorer i Washington nu efter diverse skandaler tvingats lämna in.

Inga kommentarer: