lördag 11 augusti 2007

Skruva ner värmen - tack!

Vad är det som säger att sol och värme alltid är fint väder. Jag är inte ensam om att tycka att hettan är olidlig när det kryper över 25 grader. Helst ska temperaturen ligga kring 20-strecket. DÅ, är det skönt. Det känns därför som en ren förolämpning när t.ex. Aftonbladet skriver: "Temperaturen hamnar runt de normala. Men några dagar blir riktigt fina med uppemot 25-30 grader". Det är inte alls fint, det är olidligt. Det går inte att klä av sig, det går inte att vara inne, det går inte att vara ute. Var man än är klibbar det och kliar, svetten rinner och huvudvärken bultar. Är det någon som har ett ledigt jobb i ett fryshus att dela med sig av?

Den 15 augusti ansluter sig Danmark, i varje fall delvis, till resten av den civiliserade världen. Då införs nämligen ett rökförbud på utskänkningsställen med minst 40 kvadratmeters yta. Det kommer alltså att finnas undantag, men i fortsättningen kommer det alltså att gå att äta på restauranger i Danmark utan att stinka tobaksrök när man går ut därifrån. Att skapa en helt rökfri miljö går naturligtvis inte för sig, inte i Danmark. Men trots detta har det utbrutit lätt panik bland danska rökare. Som har skapat sin egen lilla träffpunkt på nätet: Jeg Ryger. Danskar!

Pentagon har de senaste åren investerat motsvarande 19 miljarder kronor i vapenköp till den irakiska militären. Men enligt Government Accountability Office (ungefär motsvarande svenska Riksrevisionsverket) är svinnet enormt. Man beräknar att hälften av de 185.000 AK-47:or och 170.000 pistoler som levererats nu saknas. Någon som undrar hur olika fraktionsgrupper, talibaner, al-Qaida osv kan få tag på vapen? Dom behöver inga leveranser från den onda sidan. Amerikanerna sköter leveranserna bra. Det saknas också 135.000 skottsäkra västar och 115.000 hjälmar. Och det är ju klart, även talibaner behöver skottsäker väst! Fast det finns ju alltid någon som tjänar pengar på att få leverera vapnen - den amerikanska krigsindustrin!

Familjen har blivit ägare till en ny dator. Kevin har köpt in en helt ny laptop att ha med sig när han nu ska börja plugga på folkhögskola. Så jag har varit ganska fullt upptagen med att försöka få ordning på datorhelvetet. Och bara att komma ut på Internet med den nya datorn visade sig vara ett rent helvete. Det är första gången jag kommer i kontakt med Windows Vista. Konservativ som jag är så är alla familjens datorer utrustad med Windows 2000 (förutom en gammal laptop som råkade ha Windows XP installerat). Och det var ju inte till för att förenkla arbetet direkt. Telias så omskrutna supportprogram som man installerar på datorn visade sig inte fungera i Vista än. Och hur jag än försökte enligt alla tillgängliga anvisningar att komma ut på nätet så sket det sig. Ett försök att ringa Telias support gav svaret plats 58 i kön, förväntad väntetid 30 minuter. Min goda granne som brukar kunna hjälpa mig var inte hemma. Till slut skickade jag i går på kvällen ut en fråga på en epostlista. Svaren jag läste i morse gick alla ut på att slänga ut Vista från datorn! Jag fick till slut tag på Telia, men enda resultatet var att allt såg rätt ut, och att det antingen var fel på nätverkskortet eller också tog det extra lång tid att få ett nytt IP-nummer efter att jag bara flyttat kabeln från den uppkopplade datorn till den nya. Och det visade sig att fick datorn bara stå, så kom den till slut ut. Vad lär vi oss av det - jo, ha tålamod!

Inga kommentarer: