tisdag 28 augusti 2007

Skånetrafiken: Ni reser för mycket tåg

Skånetrafiken (egentligen alltså den borgerligt styrda Region Skåne) tycker att vi åker för mycket med kollektivtrafiken. Från årsskiftet höjer man därför priserna rejält. Man fortsätter på den inslagna vägen där länstrafiken taxor på senare år ökat med mer än konsumentpriserna. Och detta samtidigt som den del av kollektivtrafikens kostnader som resenärerna står för ökar medans samhällets subventioner minskar. Bra tänkt! Höj priserna så blir det mindre trångt på tågen!

I samma information kan jag läsa om Tågstrategin för 2008-2030. Av denna kan jag utläsa att trafiken på Söderåsbanan kommer att dröja länge än. Enligt de ursprungliga planerna skulle trafiken ha varit i gång i dag. Ska jag tolka Skånetrafikens tågstrategi så lär trafiken komma igång någon gång i slutet av den nämnda perioden 2008-2030. Enligt planen ska nämligen Skånetrafiken främst satsa på att utveckla befintlig trafik, i andra hand bygga ut med ny trafik på befintliga banor och i tredje han i ny trafik på nya banor. Fast jag kan ju hoppas att Söderåstrafiken kommer igång innan jag av åldersskäl slutat åka tåg.

Skanneloppetuppladdning 2007: I går blev det en riktigt blöt upplevelse. Det kom lite regn på eftermiddagen och dessutom blåste det en hel del. Kombinerat gjorde det mig mycket tveksam till en joggingtur. Men strax efter 7 på kvällen klarnade det, så jag bestämde mig för att trots att ta en runda. Jag laddade upp med att se de sista kilometrarna av finalen på 10.000 meter från friidrotts-VM. Och man blev riktigt sporrad av att se killar som efter att ha först sprungit 9 kilometer spurtar den sista kilometern på 2.30. Det är 15 sekunder per 100 meter. Ett tempo som jag undrar om jag helt utvilad hade lyckats hänga med i 100 meter. Dom är fantastiska dessa etiopier och kenyaner. Men, nu skulle det handla om min egen joggingrunda. Från början tänkte jag bara ta sexkilometersrundan men efter 2 kilometer, där jag måste bestämma mig, valde jag av ett plötsligt infall att ta åttakilometersrundan istället. Då var vädret fortfarande skönt, även om lite svalare än tidigare. När jag nått ungefär tre kilometer började det så smått dugga, och vid fyra kilometer vräkte det ner. och trots att det tog slut den sista kilometern var jag dyngsur när jag kom hem. Det var så att byxa och tröja kändes tunga och kunde vridas ur när jag kom hem. Men det gick bra att springa så tiden 39.50 måste sägas vara godkänt.

Amerikanska myndigheter börjar bli oroliga. Fetman bland amerikanerna börjar bli så stor att folkhälsan är ett stort problem. Det finns en stor risk för att den nuvarande generationen amerikaner blir den första som drabbas av en minskad medelålder. En inflytelserik politiker hävdade att fetman är ett hot mot USA:s möjlighet att försvara sig. Det kommer snart inte att finnas tillräckligt många ungdomar med tillräckligt bra fysik för att bli soldater. Kanske dags för en rejäl förändring av det amerikanska samhället och det amerikanska sättet att leva. och när den förändringen genomförts kan vi ju hoppas att den sprider sig till oss, precis som allt annat som tas över från "over there".

Inga kommentarer: