onsdag 22 augusti 2007

Vargskräcken avslöjad

Att vargskräcken (och varghatet) är utbrett på många håll i landet vet vi. En fingranskning av de 145 anmälningar om påstådda vargattacker som gjorts under första halvåret i år visar att ungefär hälften har andra anledningar. Det är främst tamhundar som istället ligger bakom. Det är kanske en nyttig granskning som gjorts.

Skanneloppetuppladdning 2007: Efter ett ganska långt uppehåll (det finns allt för många bortförklaringar för att ta upp utrymme här) så fick det i går på kvällen bli dags för en runda igen. Åttakilometersrundan blev valet. Och det kändes riktigt skönt att sträcka ut i början. Men troligtvis gick jag ut lite väl snabbt för sista kilometern var ganska tung. Men tiden 41:15 var ju trots detta en ny rejäl förbättring.

Jag fick mejl från generaldirektör Curt Malmborg i dag. Ja, det var naturligtvis inte från GD:n själv utan från någon anställd sekreterare som fått i uppdrag att besvara alla ilskna mejl som hans uttalande i Aktuellt i måndags gett upphov till. Och svaret var ganska exakt det jag hade väntat mig. Det vill säga att man visst uppskattar alla oss med lång erfarenhet. Uttalandet i TV var plockat ur sitt sammanhang. Som sagt, det var just det svar jag hade gissat på. Tyvärr är bevisen från senare år för många för att jag ska tro på det. Jakten på att få in akademiker i verksamheten har tyvärr gått ut över de som ägnat stora delar av sitt yrkesverksamma liv åt Försäkringskassan istället för att gå på högskola. Och det har jag berättat för Curt. Jag hoppas at min irritation inte märks allt för mycket i mitt nya mejl. Men lite kan det gärna få märkas....

Högeralliansens satsning på piska och morot fortsätter. Piskan används på de som finns längst ner på stegen medan moroten används till de som står högst upp på stegen. Nu ser jag att arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin har fått en ny idé. De företag som har en bra arbetsmiljö ska belönas. Dvs moroten ska fram för företagen. Däremot ska piskan på företag med dålig arbetsmiljö avskaffas. Arbetslivsinstitutet läggs ner och Arbetsmiljöverket skärs ner med 30%. Morot är det som gäller för näringslivet, inte piskan.

Ett av dagens stora nyhetsämnen är den stora ökningen av polisanmälningar från Försäkringskassan. Och naturligtvis ska alla som medvetet fuskar polisanmälas. Tidigare har detta däremot inte varit någon idé eftersom nästan allt avförts med att bevis saknas. På senare tid har direktiven gått ut från högsta nivån, ALLT ska polisanmälas. Sedan är det polisens uppgift att avgöra om det är straffbart. Alltså polisanmäls allt. Att sedan höra någon representant från höga vederbörande snirkla sig när detta kritiseras med att man naturligtvis måste titta från fall till fall känns fegt. Det är tydligen nya direktiv jämfört med tidigare då att ALLT skulle polisanmälas. Tjuvar (dvs fuskare och lögnare) ska naturligtvis sättas åt.

Jag såg att socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson berättat att hon själv en gång fått en släng av utbrändhet och fått vila upp sig ett par tre dagar. Hon måste antingen vara ett medicinskt under som botat en utbrändhet på 3 dagar. Eller också är hon dum som inte vet vad hon pratar om. Jag tror mest på det senare så jag tycker att hon är olämplig som socialförsäkringsminister!

Inga kommentarer: