måndag 13 augusti 2007

Reinfeldts sömnlösa nätter?

Det har varit tyst under sommaren från alla opinionsinstitutens politiska undersökningar. Men i dag kom det en från Demoskop. Och den var inte kul att läsa för Fredrik (Reinfeldt) och Göran (Hägglund). Socialdemokraterna har ökat sitt försprång och har nu ensamma 44% mot hela Högeralliansens 41,4%. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet är större än Kristdemokraterna, Folkpartiet och Centern. Riksdagens minsta sekt, Kristdemokraterna, har cementerat sig under 4%-spärren på 3,5% och riskerar åka ur Riksdagen. Folkpartiet har tappat och har passerats av Centerpartiet och är nu näst minst. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet har ökat. Och medan Socialdemokraterna gått upp 2% har Moderaterna tappat 2%. Sover du gott Fredrik? Om detta blev valresultat skulle Mona bara behöva stöd av ett av partierna V eller Mp för att få egen majoritet i Riksdagen. Och om KD åker ut är man inte långt från en helt egen majoritet. Fredrik får nog hoppas att tiden läker alla sår, det är långt till valet.

Retar ni er precis som jag på att de kommersiella TV-kanalerna alltid skruvar upp volymen ett snäpp när det är dags för reklamblocket. Jag har alltid trott att syftet med detta är att väcka de som somnat av smörjan som sänds mellan reklampauserna. Men har nu kommit på att det verkliga skälet till att man skruvar upp volymen hör ihop med vad de flesta gör när reklamen kommer. Vi går på toa och kissar, vi går och kokar kaffe eller som jag gör vid ett av avbrotten på kvällen, jag ger katten ny fräsch mat och vatten i sin matskål samt rensar kattlådan (skit som skit kan man uttrycka det som). Syftet med att höja volymen är naturligtvis en service åt tittarna. Vi ska fortfarande höra vad som pågår när vi har gått från TV:n. Höjer man volymen så hör vi ju till köket, toan eller var vi nu är.

Jag har fått en annan sak förklarad också. Varför är så många kändisar så barnsliga / naiva / töntiga? Jag ser att det senaste modet när det gäller att banta (och det är ju ett stort behov inom kändisvärlden) är att käka barnmat. Istället för en hamburgare till lunch, ta en burk Sempers barnmatspuré. Det finns tillfällen då jag håller med om att det finns bevis för att det finns intelligenta varelser i rymden. Dom är så intelligenta att dom har inte tagit kontakt med oss!

Skanneloppetuppladdning 2007: Det blev som jag hoppades en runda på kvällen i går. Och trots att det faktiskt egentligen var ganska skön temperatur blev det som vanligt svettigt. Jag får nog fundera på att spöka ut mig i ett pannband eller liknande. Det är jobbigt när svetten rinner ner i ögonen. Hur som helst bestämde jag mig när jag hunnit nästan halvvägs för att ytterligare förlänga rundan med några kilometer. Med tanke på tiden, 57.25, känns det dock inte sannolikt att rundan är så lång som 11 kilometer som jag gissade för några dagar sedan. Den är nog trots allt närmare de 10 kilometrarna. Så om min sexkilometers runda är knappt 6, min åttakilometersrunda är knappt 8 så får vi nog kalla denna för tiokilometersrundan, trots att den nog är dryga 10. Jag kände mig förvånansvärt fräsch efter milen, och hade nog klarat några kilometer till - under förutsättning att det inte hade varit uppförsbackar inblandade.

I våras revs ett ungdomshus på Nørrebro i Köpenhamn under våldsamma protester från ungdomarna. Köpenhamns stad hade kuppartat i panik sålt tomten till den religiösa sekten Fadershuset. Och dom hade bråttom med att riva huset. Sedan dess har INGET hänt, mer än att tomten utvecklats till en soptipp främst befolkad av råttor. Kan inte Herren fixa det hela?

Inga kommentarer: