söndag 26 augusti 2007

Censurera mera

Den svenska filmcensuren har hamnat i blickfånget. Detta sedan det står klart att det inte blir något förslag om avskaffande av denna från Högeralliansen. Moderaterna, folkpartiet och centern vill avskaffa den, det är bara kristdemokraterna som säger nej. Och även socialdemokraterna som tidigare velat behålla förhandscensuren av vuxenfilm börjar vackla. Det hela har fått direktören för Statens biografbyrå, Gunnel Arrbäck, att meddela att hon efter 26 år på biografbyrån nu avgår. Hon har en längre tid velat avskaffa förhandscensuren för vuxenfilm. Men inser nu att kristdemokraterna motstånd kommer att stoppa ett sådant förslag även om det skulle finnas en majoritet för tanken i Riksdagen. Och så här långt var det lätt för mig att skriva ner mina tankar. Men sedan måste jag ju avsluta stycket med att tycka något själv. Och trots min slogan "Färdiga åsikter - helt gratis" så har jag ingen färdig åsikt i den här frågan. Ett argument för att avskaffa censuren är att de gamla tankarna om att det fanns risk för att folk skulle ut och mörda för att dom fick se grovt våld inte skulle hålla längre. Men jag vet inte. Tittar du på en rolig komedi, visst påverkas du och känner dig gladare och har lättare till skratt efteråt. Tittar du på en riktig snyftare, visst får du lättare till tårar efter det. Tittar du på en riktigt bra erotisk film (fast just DU gör ju naturligtvis aldrig det), så blir du nog lite mer pilsk efteråt. Och som en följd, tittar på riktigt grovt våld, visst finns det risk för att den som inte har de rätta spärrarna lättare riskerar att ta till våld i en pressad situation. Eller har jag helt fel?

Jag råkade trilla över ett exemplar av Svenska Dagbladet i går. Och i Näringslivsbilagan läser jag att vinsterna i börsbolagen slår alla tidigare rekord. Andra kvartalet i år var den totala vinsten i de svenska börsbolagen nästan exakt 112 miljarder kronor. Högsta siffran någonsin i börsens historia. Diagrammet över "viktad indexerad genomsnittlig vinst per aktie rullande tolv månader" ser ut som siluetten på Mont Blanc. Det vore en prestation att bestiga den alptoppen. Och det är väl de här siffrorna som ligger bakom vad jag berättade om aktie- och optionscirkusen för ett par dagar sedan. Vi har tidigare kunnat se det i löneutvecklingen rent allmänt för toppdirektörerna. Nu väntar vi bara på att det ska nå utanför styrelserummen.

Pastor Runar Sögaard har skrivit brev till Aftonbladet. Han vill inte bli kallad pastor. Han påpekar att han inte är pastor och vill inte bli kallad något han inte är. Även jag får väl ställa in mig i ledet, och skall i fortsättningen inte kalla Runar för något han inte är. Det får bara bli bluffen Runar Sögaard i fortsättningen!

Aftonbladet (så är vi där igen) hade en extra bilaga i dag. Och dom verkar vara mycket mer informerade än vad jag trodde. Man skriver på tidningens framsida att bilagan ska innehålla priser på alla bostadsrätter som sålts där jag bor. Och antingen är det så att det inte har sålts några bostadsrätter i nordvästra Skåne, eller också är det så att man på Aftonbladet vet om att jag snart tvingas pendla ner till Lund/Malmö. För det var sålda bostadsrätter i det området som fanns i listan. Tycker dom att jag ska flytta?

Inga kommentarer: