måndag 20 augusti 2007

På besök i verkligheten

Jaha, så var det då åter till verkligheten. Slut på alla härliga semesterdagar. Det är alltid kul att träffa arbetskamrater igen. Det är bara synd att ordningen är så dålig på myndigheten. Hur dom (dvs vi) ska kunna reda ut det här begriper inte jag. Jag såg att man ska utse årets chef. På förslag från de olika länsmyndigheterna ska årets chef utses, och den lyckliga ska få 10.000 kronor att göra något roligt för. Dom hittar nog någon chef som är riktigt entusiastisk inför nymodigheterna. En så'n där ledarchimpans. Vi byråkrater på svenska myndigheter är ju som chimpanser, vi trivs bäst när vi är ca 150 på centraliserade stora arbetsplatser. Några mindre decentraliserade arbetsplatser är det inte tal om. Det är en förbaskad tur att det inte är en myrdrottning man letar efter, så att vi skulle jämföras med myror som väl trivs bäst om dom är en miljon tillsammans. Jag tycker man kunde frågat personalen hur stor arbetsplats dom trivs bäst på. Men antagligen hade svaret blivit fel, så det gör man inte.

Jag hörde på radion en man som undrade hur dom kunde ha en så okunnig person i regeringen som socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson. Den här mannen var upprörd över att hon inte kunde skilja på utbränd och stressad utan trodde att det var samma sak. Själv är jag mer upprörd över att man kan ha en minister som inte kan räkna!

Jag ser förresten att remissinstanserna fortsätter att såga förslaget till ändringar av fastighetsbeskattningen och finansieringen av detta. Nu senast är det Skatteverket som gör tummen ner. Fortfarande har inte en enda remissinstans gjort tummen upp för Högeralliansregeringens förslag. Det här måste vara det mest sågade regeringsförslaget i svensk remisshistoria!

Från Högeralliansens sida gör man stort nummer av att man ska minska subventioner och istället ska var och en kunna klara sig själv. Jag vet därför inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser att det offentliga stödet till näringslivet sätter nya rekord. Upp 2,3 miljarder till drygt 30 miljarder.....

Och på tal om det fria näringslivets höga moral ser jag att två chefer på mäklarhusen EFG och Neonet åtalas för att inte ha rapporterat misstänkt insiderhandel. Och vice vd på Nordnet åtalas för brott mot lagen om marknadsmissbruk. Det är dom vi övertalas till att få förvalta våra surt förtjänta slantar.

Sedan har det kommit en ny opinionsundersökning i den långa raden. Och som vanligt gäller att kommentarerna från de politiska partiernas företrädare oftast är det roligaste att läsa. I den som kom för en vecka sedan låg KD klart förankrat under 4%-spärren. I den som kom från SIFO nu har man passerat över och hamnat på drygt 5%. Vilket kommenteras av partiets företrädare med att man lyckats nå ut med sin politik och att väljarna uppskattar vad som åstadkommits. Skickligt gjort på en vecka att vända trenden. När det går ner är det bara tillfälliga fluktationer, man ska inte titta så noga på opinionsundersökningar eller helt enkelt - inga kommentarer. När det går upp beror detta alltid på att man varit duktiga. Och här är alla partier likadana. Undrar vad nästa veckas undersökning föranleder för kommentarer?

Inga kommentarer: