söndag 12 augusti 2007

Såja, nu var det bättre

Min önskan om att skruva ner värmen gick i uppfyllelse lite senare på eftermiddagen i går. Åska och regn var vad som präglade senare delen av eftermiddagen och kvällen. Det verkade ha kommit riktigt ordentligt på en del håll med regn. Men det positiva är att i dag är det ganska skönt ute. Växlande molnighet och cirka 20 grader. Och det är helt klart att det inte bara är jag som är glad, vi är många. Men det är något som media inte har förstått. Dom verkar tro att hela svenska folket är värmeälskande galningar.

Jag läser om en intressant undersökning som pensionsföretaget Alecta har gjort. Enligt denna anser 61% av de offentliganställda att det jobb dom utför är samhällsnyttigt, medan bara 16% av de privatanställda tycker det samma om deras jobb. Det är ju tur att dom oftast kan trösta sig med att dom har bättre betalt i varje fall, även om det jobb dom utför inte är till någon större nytta för andra. Vidare anser mer än hälften av låg- och medelinkomsttagare att deras jobb är viktigt för andra, medan 6 av 10 höginkomsttagare inte tycker att deras jobb är viktigt för andra. Men å andra sidan så är det ju viktigt för dom eftersom dom tjänar bra på det. Kan det vara så att vi egentligen lönesätter människors arbetsuppgifter fel?

De flesta remissinstanserna är kritiska till Högeralliansregeringens förslag om höjd reavinstbeskattning för att betala sänkningen av fastighetsskatten. Det är allt från Svenskt Näringsliv till både hyresgästorganisationer och villägarna. Att de flesta ekonomer, både i Sverige och i utlandet, tycker att avskaffandet/förändringen av fastighetsskatten är fel bidrar till intrycket att förslaget tillhör de sämre från Högeralliansen. Men dom sitter alla bakom ett galler bevakade av Göran Hägglund som tillåts domdera med resten av regeringspartierna. Släng hela förlaget på soptunnan och börja om!

Jag ser någonstans att den amerikanska upplagan av blaskan FHM har utsett Linda Rosing till världens sexigaste kvinna. Ibland får man undringar över människors smak. Men, å andra sidan fick jag ett infall i fredags och köpte Aftonbladets sladderbilaga Klick. Och det tog inte många minuters bläddring för att tacka min lyckliga stjärna för att jag trots allt inte brukar köpa till den bilagan. Hur kan en seriös (nåja) tidning som Aftonbladet lyckas fylla en produkt (som man dessutom tar betalt för) med så mycket smörja? För övrigt vet jag fortfarande inte om jag föraktar eller tycker synd om Linda Rosing.

Nu ska vi se om vi inte kan lyckas få till en joggingrunda i dag framåt kvällen. I går blev det för regnigt trots allt och i fredags var det på tok för varmt/kvalmigt för att ge sig ut och anstränga sig fysiskt. Låt oss kalla det övning, inte träning. Jag såg ett mycket intelligent citat någonstans - övning ger färdighet, och träning ger träningsverk. Goodbye!

Inga kommentarer: