lördag 6 augusti 2022

Tro inte på allt

» Ställ frågor.

Att skriva en ny text varje dag skapar ibland en del bekymmer och tankemöda. Förutom att man ju måste skapa tid till det hela så måste jag ju bestämma mig för vad jag ska skriva om. Ibland är problemet att välja ut ett lämpligt ämne bland flera olika uppslag. Ibland är jag i situationen att jag har svårt för att komma på ett lämpligt ämne. Ett hjälpmedel för detta har jag i att jag är läsoman. Jag läser väldigt många tidningar och tidskrifter. Vissa i pappersform och andra i digital form. En hel del betalar jag för (det blir en hel del slantar...) och i andra fall så handlar det bara om att tjyvläsa på nätet. Ofta nappar jag på olika "förmånliga" prova-på erbjudanden. Ibland kombinerat med diverse gåvor som ju kan förekomma. Det gäller att komma ihåg att säga upp prenumerationer och att inte lägga in autogiro eller automatiska avdrag på bankkort. Då blir det dyrt när man ska börja betala fullt pris.

Sven Tycker - färdiga åsikter helt gratis
Inspiration till dagens tyckeri fick jag av en kulturkrönika i Dagens Nyheter. Björn Wiman skriver under rubriken: "Låt inte hånskrattarhögern sätta tonen under hösten." Det handlar som jag ser det om alla högerdebattörer och andra högertyckare på nätet som vägrar inse fakta. - "Hånskrattet har varit ett av de tongivande lätena sommaren 2022. Ju tydligare tecknen på klimatkrisen blir, desto högre ljuder glåporden om «hysteri»".

Jag har redan tidigare här på Sven Tycker tagit upp flera sådana exempel på företrädare för partierna i den Brunblå Sörjan som sprider vidare olika konspirationsteorier och myter som sprids från olika grupper som vägrar se verkligheten. Långt upp i Riksdagen sitter politiker som inte drar sig för att ljuga för att uppnå sina syften. I Sverige sprids inför valrörelsen ett väldigt illaluktande förlöjligande och ren förföljelse av Miljöpartiet. Det är en feghet från dessa politiker som saknar motstycke. Dom borde skämmas. Ta och läs krönikan!

En annan lögnare ute på den politiska högerkanten som spridit en hel del falska konspirationsteorier och annan dynga har nu fått sitt straff i USA. I USA har en av dessa falska konspirationsteoretiker ute på högerflanken nu dömts till att betala ett skadestånd på nästan 50 miljoner dollar. Bakgrunden är en av alla dessa skolmassakrer som sker med jämna mellanrum i USA där den stora tillgången till skjutvapen skapar svåra tragedier på ett helt annat sätt än i andra länder. 2012 mördade en Adam Lanza totalt 28 personer när han öppnade eld på en skola i Sandy Hook i Connecticut. På sin sajt hävdade dock denne Alex Jones att hela händelsen var ett rent påhitt av grupper som bara ville skärpa de amerikanska vapenlagarna. Han har under lång tid fortsatt att hävda att allt var en påhitt. Som resultat har föräldrar till barn som mördades trakasserats av Alex Jones följeslagare som trott på hans konspirationsteorier och lögner.

Nu har föräldrar stämt Alex Jones för förtal, och efter att Alex Jones till slut har fallit till föga och erkänt att han hade fel och att han spred falska rykten har han nu dömts att betala skadestånd till ett par som förlorade sin 6-årige son i massakern. Han ska betala närmare 50 miljoner dollar i skadestånd. Visst kan vi tycka att amerikanska skadeståndsregler ofta är rent absurda. Något som får konstiga och ibland absurda konsekvenser. Men, kanske det får andra konspirationsteoretiker att tänka efter en extra gång innan man sprider falska rykten för att uppnå sina syften.

Men, vi kan lära oss lite av det hela. Var skeptisk när extremister sprider uppgifter som går emot vetenskapen och medierapporteringen. Allt är inte sant, men var skeptisk och fundera över om det kan finnas en politisk agenda bakom att sprida dyngan.

Läs:
Låt inte hånskrattarhögern sätta tonen under hösten. - Björn Wiman i Dagens Nyheter
Ljög om skolattack – ska betala en halv miljard i skadestånd. - Aftonbladet

Inga kommentarer: