onsdag 23 oktober 2019

Vad har hänt sedan i går?

» Det är inte lätt att välja

Att skriva ett blogginlägg varje dag, som jag gjort i mer än 22 år nu, kan vissa dagar skapa ett problem. Egentligen finns det två problem som kan uppkomma.

1/ Vad f-n ska jag skriva om? Det är inte vanligt att den känslan uppkommer, och för säkerhets skull så har jag några mer eller mindre halvfärdiga uppslag liggande som kan användas. Idéer som inte är dagsaktuella. Problemet är att det här problemet uppkommer mycket sällan. Vilket gör att jag med jämna mellanrum måste rensa ut bland de här idéerna eftersom dom trots detta blivit helt inaktuella.

2/ Mycket vanligare är att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska välja som ämne bland en massa olika aktuella ämnen. Det finns dagar då jag funderar på att frångå principen om ett blogginlägg per dag och istället funderar på om jag ska övergå till att mycket väl kunna skriva flera inlägg om dagen. Men jag har än så länge konstaterat att jag ska hålla mig till ett inlägg om dagen. Annars finns det risk för att det spårar ur alldeles och jag sitter och bloggar på heltid. Jag är ju visserligen pensionär så jag har "hela dagen" på mig. Men jag vill inte förvandlas till någon kommersiell Influencer, eller ännu värre till en del av dessa pestspridare oftast på högerkanten som sitter hela dagen på sociala medier och sprider skit samtidigt som dom tigger pengar, oftast via Swish, för att finansiera det hela. Nä, en gång om dagen - Punkt!

Fast jag måste erkänna att vissa dagar blir Dagens Sven Tycker en uppräkning av flera olika ämnen som avverkas kortfattat. I dag har jag bland annat funderat på det här:

Den nya extremhögeralliansen
¤ Väljarundersökningar.  Det är ett tag sedan jag kommenterade någon av alla dessa väljarundersökningar som står som spön i backen. Man ska inte ta dom där delarna av procent hit eller dit på för stort allvar. Felmarginalen är stor, vilket vi kan se genom att dom skiljer sig en del. Men, dom är alla eniga om att det moderata närmandet till Sverigedumokraterna har gett SD mer luft under vingarna. Samtidigt som en socialdemokrati som för borgerlig politik inte är populär bland S-väljare. Undersökningarna är ganska eniga om att berätta att Socialdemokraterna (24%) fortsätter att tappa, men det går ganska bra för Vänsterpartiet (10%). Sverigedumokraterna (23%) är nu uppe och är Sveriges helt klart näst största parti. Moderaterna (16%) tappar till SD och är nu klart distanserade. Kristdemokraternas (8%) glansperiod är tydligt över. Liberalerna (4%) slåss för sin överlevnad medan Miljöpartiet (5%) än så länge inte är hotade, men dom ska nog inte känna sig för säkra. Centern (8%) håller ställningarna. Siffrorna kommer från DN/Ipsos oktobermätning. Ett intressant faktum är att i dag är V+Mp tillsammans ungefär lika stora som Moderaterna ensamma (15-16) medan i valet var M:s försprång 20-12,5. Logiskt sett borde Ulf Kristersson sitta löst i partiet. Han är en katastrof för partiets opinionssiffror.

¤ Straffrabatter.  På tal om Moderaterna, så funderade jag lite på att kommentera det faktum att samtidigt som man från Moderaterna vill införa alla tillgängliga metoder för komma åt våldsbrott så vill man öka risken för våldet. I kampen om att vara hårdast mot kriminella vill ju Moderaterna införa både det ena och det andra. Ofta åtgärder som vetenskapen och polisen snarast tror ger motsatt effekt. Men att argumentera för hårda tag tror man ska vara lönsamt i opinionen. Än så länge verkar det vara mest lönsamt för Sverigedumokraterna! Man argumenterar hårt för att avskaffa det man kallar "ungdomsrabatt" och "mängdrabatt". Detta trots att forskning och polis försöker förklara att döma unga killar till långa fängelsestraff är det effektivaste man kan göra för att skapa nya yrkeskriminella. "Ungdomsrabatt" och det moderaterna kallar "mängdrabatt" har man i de flesta civiliserade länder. Effekten av att avskaffa det som gäller, dvs att man i en dom tar total hänsyn till alla brotten, är ju att en person som döms för ett antal småstölder under en brottsturné kan få strängare straff än en som begått ett verkligt grovt våldsbrott. USA har inga sådana "rabatter", USA är också det land i världen som har högst andel av sin befolkning inspärrade i fängelse. Men man har inte lägre brottslighet för det, snarast tvärtom. Nu vill istället Moderaterna öka risken för våld genom att öka tillgängligheten till alkohol. De flesta våldsbrott begås under påverkan av alkohol och droger. Att öka tillgängligheten av alkohol ökar våldet!

¤ Tjejer är smartare.  Apropå väljarundersökningar så visar de större undersökningar som görs och som delar upp sympatierna efter t.ex. kön och ålder att Sverigedumokraternas uppgång beror på ökat stöd från män. Bland kvinnor finns inte den uppgången. Bland unga tjejer är stödet för Sverigedumokraterna i dag inte större än det var för 10 år sedan. Det är bland män, och främst medelålders män, som stödet ökar för SD. Bland unga tjejer är istället partier som Vänsterpartiet och Centerpartiet omkring tre gånger så stort. Det bär mig emot att säga att kvinnor och i synnerhet unga tjejer är klart intelligentare än gamla gubbar. Men, som någon sade, det handlar kanske inte så mycket om IQ som det handlar om EQ. Men hoppingivande är det.

Jag blir förtvivlad
¤ Högervåldet.  Ett annat ämne jag funderade på är föranlett av vad som hände i Oslo i går. En välbeväpnad, uppenbarligen drogpåverkad man, välkänd av polisen och aktiv i högerextrema kretsar kapade en ambulans och körde medvetet på människor på trottoarer under en vansinnesfärd innan polisen fick stopp på honom. Det pekar än en gång på hur det högerextrema våldet växer, både i Sverige och på annat håll. Det är ett uppenbart hot mot människor och mot vår demokrati. Men tyvärr verkar alldeles för många inte ta det på allvar. Våldet riktar sig inte bara mot invandrare eller judar. Det riktar sig mot alla.

¤ Upphandlingsvansinnet.  Ingen har väl missat skandalen när ett antal landsting efter upphandling valde en ny leverantör av förbrukningsmaterial. Katastrof! Företaget som kallar sig Apotekstjänst har ingenting med Apotek att göra. Företaget ägs av finansfamiljen Versteegh och har bland annat sysslat med att sälja DVD-filmer och glass. När en i familjen, Cecilia Versteegh, kandiderade för Kristdemokraterna i Lidingö ville hon arbeta långsiktigt för medborgarna? Apotekstjänst verkar inte ha vetat vad dom gav sig in på när man lämnade ett lågt anbud. Men det pekar på det upphandlingsvansinne som styr i dag. Ett vansinne som skadar mindre lokala företag som inte har en chans att konkurrera utan istället gynnar det, som i det här fallet, lycksökare. I många fall blir det dessutom dyrt eftersom upphandlingsprocesser, överklagande osv kan göra att det drar ut på tiden och blir dyrt. Istället för att gå ner i den lokala bokhandeln för att köpa lite tejp billigt "tvingas" man beställa det från andra sidan av landet för det tiodubbla priset. Men upphandling har ju gjorts. Ett annat likartat bekymmer är outsourcingen. Jag såg nyligen att SCB kommit fram till att arbetslöshetssiffrorna för Sverige som redovisas månadsvis är felaktiga. Den verkliga arbetslösheten är inte så hög som siffrorna har berättat. Detta samtidigt som siffrorna över sysselsättning också har varit sämre än verkligheten. Allt beror tydligen på siffror från något internationellt företag som man upphandlat och outsourcat en del arbete till!

¤ Vad mer?.  Jag tror att jag slutar. Annars blir det så långt att ingen orkar läsa det. Hoppas att någon kommit så här långt i varje fall. Du är välkommen tillbaka i morgon.

Inga kommentarer: