fredag 9 augusti 2019

Rulltårtans dag

» Ett bra initiativ

Det känns som om man i sedvanlig ordning hamnat i en spiral av evigt klagande och gnällande. Det finns faktiskt positiva nyheter i det enorma nyhetsflödet. Så varför inte välja ut en av dessa positiva nyheter och ägna några rader åt detta.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tillsatt en utredning för att titta på införandet av ett enhetligt nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken. I dag ansvarar ju varje län (region...) för den lokala och regionala kollektivtrafiken inom länet (regionen...). Var och en har sitt biljettsystem, med sina kort och appar. Till detta kommer att SJ ju har sitt system, MTR sitt, Snälltåget sitt och så vidare. Detta fungerar ju ganska bra om man reser inom ett län (region...). Men det blir lite mer komplicerat så fort man ska passera länsgränserna.

Åk mer tåg
Så kära Tomas, det är en bra idé. Se'n är risken bara att det blir ännu ett system eftersom det är risk för att de olika länen (regionerna...) investerat för mycket i sina system för att vilja skrota dom.

Här i Skåne har vi länge haft Jojo-korten. Dels som periodkort, men också som ett kort man laddar med en viss summa pengar, och sedan kan man med rabatt köpa biljetter i automater eller av busschauffören. Skånetrafiken har nyligen infört en mobilapp där man kan köpa sina biljetter. Denna är kopplad till ett bankkort där pengarna dras. Tyvärr med dålig säkerhet. I varje fall var det tidigare så. Jag fick nämligen mitt kreditkort utnyttjat för att köpa biljetter i Skånetrafikens app. Kortet hade uppenbarligen hackats på något ställe så att uppgifterna på kortet (nummer, giltighetstid och CVC-kod) fanns tillgängliga. Och det gjordes uppenbarligen ingen kontroll på annat sätt via tvåstegsverifiering när man registrerade kortet. Som jag förstår har det inte skett någon förändring i dag. Skånetrafiken använder Klarna och jag och många andra har dåligt förtroende för Klarna.

Nu ska även på sikt Jojo-korten upphöra och ett nytt kort ska införas. Ett kort som fungerar som appen. Kan vi hoppas att vi då också kopplar ihop detta med ett nationellt system? OCH att vi får en ökad säkerhet! Någon app tänker jag inte installera i min mobil. Jag är orolig för att göra mig ytterligare mobilberoende. Jag vägrar att ha hela mitt liv kopplat till en liten elektronisk mojäng som jag måste ha med mig i fickan (handen...) hela tiden. Och se till att den har laddat batteri och fungerar som den ska.

Läs lite mer:
Nu ska det nationella biljettsystemet utredas – men prislappen kan variera
Nationellt biljettsystem i kollektivtrafiken utreds

Inga kommentarer: