onsdag 17 juli 2019

Han skrämmer mig

» Donald Trump

Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan vanliga anständiga människor och politiker runt vår jord återfår förtroendet för USA efter det att Donald Trump inte längre sitter i Vita Huset. För trots allt så kommer den dag då han inte är president längre. Han kan ju, av obegripliga skäl, bli omvald. Men sedan är det slut. Jag har svårt för att se att länder litar på ett avtal som tecknats med USA med tanke på hur Donald Trump bryter avtal på löpande band.

Donald Trump är en populistisk och tölpaktig pajas, Jag vet inte om man ska skratta åt honom eller egentligen gråta och vara livrädd. Hans sätt att yttra sig om personer och företeelser som han inte instämmer i ligger på en nivå som inte är värdigt den politiker på vår jord som ju i praktiken har allra störst makt. Hans förmåga att ständigt ta till uppenbara lögner är skrämmande. Det är oroväckande att en så stor andel av amerikanerna fortfarande har kvar sitt stöd för honom. DET skrämmer mig.

De senaste klart rasistiska utfallen mot fyra kvinnliga demokratiska politiker i Representanthuset och med utländska anor är så grova att inte ens Sverigedumokraterna i Sverige skulle sjunka så djupt. De fyra, Rashida Tlaib, Ayanna Pressley, Ilhan Omar, Alexandria Ocasio-Cortez, är värda allt stöd. Tre av dom är födda i USA medan den fjärde kom till USA som litet barn. Jag undrar hur Melania Trump (Donalds hustru) tänker. Hon kom ju till USA först som 26-åring.

Donald Trump - Nej tack

Det är en skam för det som kallar sig "Världens största demokrati" att ha valt till president en livsfarlig pajas som Donald Trump. Till amerikanernas försvar så kan vi väl i varje fall konstatera att motkandidaten Hillary Clinton hur som helst fick stöd av flest amerikaner i presidentvalet. Men det amerikanska valsystemet är sådant att detta inte självklart innebär att man vinner valet.

Inga kommentarer: