fredag 28 december 2018

Bara några dagar kvar

» Flyg mer

Det här yttrandet från den kristdemokratiska pajaspolitikern Sara Skyttedal har faktiskt en viss prägel av sanning. För det är just det vi gör. Vi flyger allt mer! Trots att ordet "Flygskam" dykt upp som nyord från tidningen Språk så fortsätter vi faktiskt att flyga allt mer. Trots miljövarningar! Trots klimathot! Det var ju just det Sara Skyttedal hade som argument för sitt: - "Flyg mer". Vi ska flyga mer, det är bra för miljön och klimatet menade hon!

De Nordiska storflygplatserna får allt fler resenärer. I går passerade troligtvis Kastrup i København en milstolpe, 30 miljoner passagerare under året. Att minska sina miljöutsläpp, det får någon annan göra. Jag måste ju till New York och shoppa, till Paris på det där mötet och till Thailand för att lapa lite sol. Någon annan får minska sina utsläpp.

Flygutsläpp
På den nordiska topp-13 listan är det faktiskt bara två flygplatser som minskar. Det är Bromma i Stockholm på 11:e plats och Sturup i Skåne på 13:e plats som tappar 1% vardera. I kampen om att vara störst och ledande i Norden så befäster Kastrup i København topplatsen. Faktum är att Gardemoen i Oslo ligger tvåa medan Arlanda i Stockholm nu är nere på tredje plats. Ökningen för Arlanda (+1,0%) är dessutom mindre än för Kastrup (+3,9%) och Gardemoen (+4,0%). Kan vi i detta läsa in att den svenska Flygskatten haft en liten betydelse i varje fall? För det är just det vi MÅSTE göra, flyga mindre! Vi kan inte lyda Sara Skyttedals dumheter och flyga mer.

Den dag vi har miljövänliga flygningar, den dagen kan vi börja lyda Sara Skyttedal. Men den dagen ligger långt fram, om den ens någonsin kommer att komma. Det talas om att blanda in biobränsle i flygbränslet. Men, för det första gör det bara flyget lite mindre miljöbov. Dessutom finns det inte att få fram biobränsle så att det räcker till allt som det ska användas till. Det talas om batteridrift. Men det är inte heller en lösning. Den dag alla passagerarna utrustas med pedaler som driver flygplanet fram, den dagen finns ett någorlunda miljövänligt alternativ.

Det är ju tur att KD:s Sara Skyttedal lyckats driva igenom ett avskaffande av Flygskatten igen så att flygandet i Sverige kan ta bättre fart. Själv tycker jag att det är en stor skandal att flyget kan få fortsätta att vara ett skattesubventionerat skattefrälse. Att det miljömässigt klart sämsta färdmedlet är det färdmedel som skattemässigt är mest gynnat. DET är den stora skandalen.

Det får nog till ännu fler skattepengar till flyget om Stockholm ska nå målet att göra Arlanda till Nordens största flygplats. Verkligheten är ju den att här i Sydsverige i allmänhet och Skåne i synnerhet så är det Kastrup som gäller. Fler skåningar flyger från Kastrup än vad som sammanlagt flyger från de tre skånska flygplatserna, Skurup, Kristianstad och Helsingborg/Ängelholm. Flygplatser som alltså tappar passagerare och som överlever endast tack vare stöd från stat och kommun på olika sätt.

Flygutsläpp

Och apropå något helt annat. Jag ser att storbankerna nu följer efter på Riksbankens höjning av reporäntan med 0,25 procentenheter. Bankerna höjer nu, läser jag i tidningen, sina bolåneräntor. Jag tycks dock ha missat rapporteringen om att storbankerna inför någon form av ränta på inlåningen. För om ni höjer utlåningsräntan så höjer ni väl inlåningsräntan? Eller det är bara utlåning och vinst som ska höjas? Bankgirigheten tittar fram igen!

Inga kommentarer: