torsdag 8 november 2018

Ödesstunden för Uffe närmar sig

» Inbördeskriget fortsätter

I svallvågorna efter den moderata talmannen Andreas Norléns beslut att Riksdagen nästa vecka ska hålla en omröstning om moderaten Ulf Kristersson som statsminister så fortsätter inbördeskriget inom Högeralliansen. Attackerna mot Annie Lööf från höger-högern och kristdemokrat-högern blir egentligen allt mer smutsig och pinsam. Hela debatten handlar om hur Annie Lööf och Jan Björklund ska få sina riksdagsledamöter att rösta vid omröstningen. Officiellt gäller hur som helst än så länge att Annie Lööf och Jan Björklund står fast vid sitt beslut att inte acceptera en mini-högeralliansregering som sitter i Sverigedumokraternas knä. Ett löfte man gav redan innan valet och som man upprepat sedan dess.

Moderaterna
Fast det är en sak jag undrar över. Har Jimmie Åkesson lovat att rösta för Ulf Kristersson? Alla verkar utgå ifrån att Jimmie Åkesson har fått tillräckliga garantier från Ulf Kristersson så att han ska rösta Ja till Ulf Kristersson. Men, jag har inte sett någon journalist seriöst fråga Ulf Kristersson vad han lovat Jimmie Åkesson. Eller någon journalist som frågat Jimmie Åkesson vad han fått för löften från Ulf Kristersson.

Kanske slutar omröstningen på onsdag med att bara Moderaterna och Kristdemokraterna röstar för Ulf Kristersson. Kanske blir resultatet att Annie Lööfs dröm infrias och att hon får ett uppdrag av Andreas Norlén att sondera möjligheter. Tyvärr så tror jag att enda utvägen är någon form av överenskommelse över blockgränsen. Visst finns det de som hoppas eller befarar ett Extraval, men detta kommer ju knappast att lösa några problem. Aftonbladet publicerar i dag sin väljarundersökning. Alla förändringar sedan valet ligger inom felmarginalen. Men de stora förlorarna är Moderaterna och Liberalerna medan Centern och Sverigedumokraterna vinner mest. Fast allt inom felmarginalen....

Vad är kvar?
Fast som tillhörande "vänstern" är det ganska kul att studera inbördeskriget på andra sidan. Jag erkänner! Skadeglädjen är den enda sanna glädjen! I maj är det dags för val till EU-Parlamentet och där har jag redan tidigare kommenterat det lilla inbördeskriget i Moderaterna. Två av M:s tre ledamöter har förklarat att dom inte ställer upp till omval. Sedan har den moderata valberedningen beslutat att peta Anna Maria Corazza Bildt (Carl Bildts hustru) trots att hon vill fortsätta. Ett bråk som nu utspelas inför öppna dörrar. Senaste utspelet är att Anna Maria Corazza Bildt petats pga sitt dåliga uppförande mot medarbetare. Om detta är sanning eller bara en del av det fula spelet har jag naturligtvis ingen aning om. Men, som sagt, skadeglädjen är den enda sanna glädjen!

Och på tal om Moderaterna så fortsätter den moderata undervegetationen (såsom Hanif Bali) att sprida sin Donald Trump influerade dynga. Twitter är ett mycket farligt media. På ett begränsat utrymme ska man få med så mycket elakheter som möjligt. Detta är MYCKET svårt. Jag hoppas faktiskt att Twitter-manin tar slut en dag när människor tröttnar på all den dynga som sprids där. Jag har förresten skriftligt ställt en formell fråga till Moderaterna ifall Hanif Bali är en företrädare för Moderaterna? Hur jag ska tolka att jag inte fått något svar vet jag faktiskt inte!

Hur som helst så löser det sig säkert - en dag.

Inga kommentarer: