fredag 20 september 2013

Om dårar, mutor och bidragskarusell

Dagens Stockholmare: Stockholms fotbollssupportrar fortsätter att utmärka sig. I går var det Hammarbys supportrar som gjorde vad dom kunde för att komma i tidningen under rubriken "Stockholmsdrägg". Under matchen mot Gais på Tele2-arenan bröt sig ett 50-tal Hammarbysupportrar in på en stängd avdelning ovanför GAIS-supportrarna och började sedan kasta ner allt möjligt på Gaisarna, allt från smällare till delar av inredningen. Matchen avbröts tillfälligt men återupptogs skandalöst nog senare så att Hammarby kunde vinna. Naturligtvis är det så att matchen skulle ha avbrutits permanent, Gais skulle dömts till segrare och sedan ska Hammarby dömas att spela resten av säsongen utan publik. Det här var inte en supporter som misskötte sig. Det här var ett 50-tal supportrar som välplanerat visade sin totala brist på hjärnceller. Metro, Dagens Nyheter, Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Och nästa vecka ska visst Hammarby och AIK mötas...

Pågatåg
Dagens budgetavslöjande: Anders Borg (och ansvarig minister, moderaten Catharina Elmsäter-Svärd) tycker att problemen inom det svenska järnvägsnätet är lösta. Anslagen till underhåll och drift skärs därför ner från 7,7 miljarder till 6,6 miljarder. Nu handlar det naturligtvis inte om att man tycker att problemen är lösta, men det är valår och då måste man använda de nya upplånade pengarna främst till att muta väljarna. Catharina Elmsäter-Svärd skyller på att man faktiskt trots minskningen ökat på anslagen sedan socialdemokraterna styrde. Och menar uppenbarligen att problemen är helt och hållet Sossarnas fel. Men detta är faktiskt bara ett sätt att skylla ifrån sig och smita från ansvar. Den goda Catharina har i och för sig rätt i att Sossarna var alldeles för snåla med underhållet av järnvägsnätet. Men, i de alternativ till budgeten som man själva lade på den tiden så var anslagen ännu mindre. Alltså har man ingen som helst rätt att komma med kritik. Däremot har de Rödgröna en viss rätt till kritik eftersom man faktiskt insett problemen nu och under en följd av år velat anslå mer pengar. Men Catharina ska alltså hålla tyst med att lägga skulden på tidigare Sosseregeringar. SVT.

Om bidragssamhället: Ett färdmedel som är beroende av skattesubventioner är inrikesflyget. I stort sett inga svenska flygplatser går ihop utan är mer eller mindre beroende av att kommuner och regioner subventionerar driften, dvs flygpassagerarnas biljetter. Här i Nordvästskåne finns en flygplats i Ängelholm som staten gjorde sig av med för några år sedan eftersom man inte ville subventionera den mer. Den slutliga affären blev att det privata byggbolaget PEAB köpte flygplatsen. Och en förutsättning för den affären var att ett amorterings- och räntefritt lån till flygplatsen som kommunerna (inklusive min egen kommun Åstorp) gett skulle efterskänkas. Kommunerna runt Ängelholms flygplats skänkte alltså i praktiken 15 miljoner kronor till det privata bolaget PEAB (varav Åstorps kommuns skattebetalare stod för 3 miljoner) för att detta skulle ta över flygplatsen. I praktiken gick affären till på det viset att de 10 kommunerna i Nordvästskåne köpte flygplatsen av Svedavia för 40 miljoner. Och sedan sålda man direkt flygplatsen vidare till PEAB till samma belopp, minus 15 miljoner. Dvs 25 miljoner. PEAB anser sig behöva flygplatsen för affärsflyget. Själv tycker jag att affärsresenärerna kan betala vad det kostar utan att vi skattebetalare ska behöva subventionera deras biljetter. Beslutet är överklagat men fortfarande inte avgjort.

Inga kommentarer: