lördag 9 juli 2011

Försörjningsstöd a la Kristdemokraterna

Kristdemokraternas Göran Hägglund har nya idéer för socialbidragen. Om jag förstår det rätt så är hans tanke ett försök att lösa problemet med att den som får försörjningsstöd inte får behålla ett öre av inkomsten om han/hon jobbar och tjänar en liten slant om han/hon inte lyckas komma över bidragsnormen så att han/hon inte längre får något försörjningsstöd. Men uppriktigt sagt så begriper jag inte hur "socialbidrag per dag" som han tydligen kallar det hela skulle fungera. Jag gissar att den gode Görans tanke går ut på att om man jobbar en vecka under en månad men inte under resten av månaden så ska t.ex. försörjningsstödet bara räknas på den del av månaden då jag inte jobbade och har inkomst. Vilket skulle innebära att jag den vecka jag jobbade så skulle försörjningsstödet inte alls räknas. Men andra inkomster? Barnbidrag, Bostadsbidrag, Skatteåterbäring? Ska dom bara räknas de dagar dom betalas ut? Om jag jobbar en vecka så får jag ju inte pengarna då, dom kommer kanske först en dryg månad senare. Ska man då också avskaffa den regel som säger att om man går men "vinst" en månad så förs överskottet över till nästa månad. För finns den regeln kvar så faller hela systemet med "socialbidrag per dag". Men det innebär också att man kan jobba en vecka i månaden och tjäna 20.000. Och sedan kräver man försörjningsstöd för resterande veckor. Jag tror uppriktigt sagt inte att Göran Hägglund vet vad han pratar om! Tanken var god, men jag tror inte att hans lösning är den rätta lösningen på problemet.

Belgiens flagga
I Belgien fortsätter världens längsta regeringskris. Det är nu ett år sedan det hölls val i Belgien, men man har fortfarande inte lyckats enas om att bilda en regering. Krisen är så illa att man till och med talat om att kalla in bland annat Carl Bildt som medlare. Och DÅ måste ju krisen vara illa. Problemet i EU:s centralort är att man inte kan enas över språkgränsen, de franskspråkiga Vallonerna och de flamsktalande Flamländarna. Hur f-n ska man kunna enas i Europa när inte ens civiliserade belgare kan enas mellan två språk? Som vallonättling som jag är så begriper jag ingenting. Vi skånsktalande kan ju (om än med motvilja) samarbeta med norrlänningar och andra underliga typer norr om smålandsgränsen. Att Sverige består av Skåne och några norr därom liggande fäbodar är ju allmänt känt. Ni har väl förresten hört om mannen från Österlen som skulle åka på semester till Norrland. Men han var snabbt tillbaka. - "Jag vände i Älmhult, då hade jag sett tillräckligt" kommenterade han det med. Att vi skåningar är ett anspråkslöst folk kan ni läsa här.

Carl Bildt innan ficktwittrandet
Och på tal om han Calle Bildt, så har ni väl alla läst om hans senaste insatts på Twitterfronten. Tydligen har han med handen jobbat lite i fickan och fått iväg följande kloka ord: "A@laqaqlqqaqqqqaQpAApAaQQaAQAPAaaaaAaAAaAaaaaQaaAAAqaAAqa". Int' f-n vet ja' va' han syssla me' i fickan? Det nya begreppet Ficktwittra har fötts. Bilden visar Calle strax före...

Ny spännande statistik visar att det är vanligare med cabbar i Skåne än i Norrland... Tänk vilka sensationella siffror som Infotorg presenterar. Folk kör hellre utan tak på bilen i södra Sverige än man gör i norra Sverige! Om man delar upp cabbarna per kommun och ser hur många cabbar det finns per 1.000 innevånare så visar det sig att 8 av de 10 kommunerna i topp i Sverige ligger i Skåne. Vi kan också se att det är en viss typ av kommuner som har höga siffror. Av någon underlig anledning så finns det ett samband mellan antalet cabbar och innevånarnas inkomstförhållanden. Jag tror att jag fortsätter med att tänka: - "Hoppas det börjar regna" när jag ser några räliga brats susa förbi en bräkig cabb i tron att framgång i livet räknas i hur dyr bil man har. Vellinge ligger i topp (14,3 cabbar/1000 innevånare) följt av Båstad och Lomma med 10,4 och sedan Danderyd och Höganäs med 10,3 per 1000 innevånare. Sedan kommer Ystad, Ängelholm, Lidingö, Kävlinge och Staffanstorp. På Sverigelistan kommer Åstorp på 27:e plats med 3,75 cabbar/1000 innevånare. Detta är lite över snittet i Sverige på 3,24. Och hustruns arbetskamrat kör faktiskt runt i en gammal Golf cabb. Och sedan finns det ett par gamla jänkare. Och ytterligare några tydligen.

Jag ser förresten att skandalerna med det dansk/skotska järnvägsbolaget DSBFirst fortsätter att brisera. Sedan man räknat med "fuskbidrag" från huvudägaren DSB (de danska statsjärnvägarna) lämnade man ett anbud på Øresundstågen som var så lågt att affärerna inte gick ihop när det visade sig att subventionerna avslöjades. Nu förlorar man trafiken med Øresundstågen i Sverige i december när Skånetrafiken lämnar över till Veolia. Förra helgen avslöjades att man missat att lokförare ska ha semester i trafiken i Västsverige som man också kör. Man ordnade inga vikarier så mängder av tåg fick ställas in eftersom det inte fanns lokförare. Och nu har det i Danmark avslöjats att man fifflat med passagerarsiffrorna på Kystbanen (København - Helsingør) för att få bonusersättning. I två år har man överdrivit siffrorna så att man fått ut 1,9 miljoner för mycket i bonus. Pengar som nu krävs tillbaka!

Till slut ser jag att Italiens premiärminister (dvs hans mediabolag) dömts att betala motsvarande 5,1 miljarder kronor i böter till en konkurrent. Men han har råd...

Inga kommentarer: