lördag 23 juli 2011

Norge

Norge + Sverige
Det går fortfarande inte riktigt att förstå det som hänt i Norge. Det är så ofattbart att någon kan gå runt bland oskyldiga barn och ungdomar under timmar och bara skjuta ner dom. Senaste siffran över antalet döda berättar om 85 döda barn och ungdomar på det norska Arbeiderpartiets sommarläger på den lilla ön Utøya och till det 7 döda i det bombdåd i centrala Norge som samma man uppenbarligen låg bakom. Anders Behring Breivik, som den man som uppenbarligen ligger bakom det hela heter, är tydligen en flitig debattör på olika rasistiska, högerextrema och nationalistiska sajter i både Norge och Sverige. Uppenbarligen har han under lång tid varit medlem av Sverigedemokraternas syskon i Norge, Fremskrittspartiet. SVT:s beslut att i princip kontinuerligt sända ut NRK:s bevakning är föredömligt. Och där kunde jag bland annat höra en norsk polis kalla mannen för Kristen fundamentalist. Men man ska vara försiktig med att allt för tidigt dra politiska slutsatser av det hela. Något som de som tidigt i går på kvällen funderade på om det var hämnd för norsk engagemang i Afghanistan och Libyen skulle tänkt på. Det spekulerades mycket snabbt i att det skulle vara muslimska terrorister. Men faktum är att i Norden är det högerextrema, nationalistiska och rasistiska grupper och personer som ligger bakom den övervägande delen av "terrorbrott", eller om vi ska kalla det politiskt influerat våld. Vi behöver bara tänka på de båda skyttar som först terroriserade Stockholm och sedan i Malmö.

Men, det är polisens uppdrag att utreda vad som ligger bakom. Vi andra får ägna våra tankar åt de norrmän som på olika sätt har drabbats. Och, det är mycket viktigt, att visa de odemokratiska krafter som tar till sådana här metoder, att dom inte får lyckas. Vi måste fortsätta att leva vidare i ett öppet, solidariskt och demokratiskt samhälle. I Norge och i Sverige.

Soperåsen
Sommarjogging 2011: Efter två hela veckors uppehåll i löpandet så tog jag mig trots allt som hänt samman för en runda på förmiddagen. Och det blev svettiga 7,5 km i ganska varm och fuktig luft. Trots att det verkligen kändes att jag hållit upp en tid så gick det förvånansvärt bra ändå. Tiden, 43.30, kan vi visserligen glömma. Men jag tog det ganska lugnt och koncentrerade mig på att hålla mig springande hela rundan.

Och som ni ser så har sopdrullarna fortsatt sin framfart på åsen. Innan sommaren städade IS Skanne uppe på åsen. Men det tog inte många dagar innan någon dumpade en bäddsoffa strax ovanför Tingvalla. Nyligen upptäckte jag att någon annan dumpat tvättmaskin mm på ett annat ställe lite längre upp. Och i dag kunde jag med ilska plåta det här på ett tredje ställe. Och det här är bara hälften av skiten som denna intelligensbefriade knäppgök bemödat sig att, gissar jag gömd av mörkret, släpa upp en bra bit i skogen istället för att helt gratis på dagtid lämna på återvinningsstationerna i området. IDIOT!

Slutligen var vi på bio på kvällen. Kevin och jag var och tittade på Harry Potter och dödsrelikerna, del 2. Jag vet inte om det är jag som börjar tröttna på Harry Potter, eller om det var denna filmen som var lite för mycket av "krasch, bang, boom". Men jag var inte lika fascinerad som jag varit över tidigare filmer. Jag ger den bara 3 trollstavar. Kanske kan det också vara så att man ju i dag inte känner sig särskilt uppåt. Tron på mänskligheten har fått sig en rejäl törn. Och ännu en törn fick den på Pågatåget hem från Helsingborg. Det har ju spelats fotbollsderby HIF - MFF och vi fick, tyvärr, sällskap med en del s.k. fotbollsentusiaster på tåget. Men uppriktigt sagt så verkar idioterna inte se fotbollen som det viktiga, istället handlar det om att supa och hata. Det är snarare ett jävla slödder. Något med idrott att göra har det inte!

Inga kommentarer: