söndag 24 juli 2011

Våra tankar till Norge

Norge + Sverige
Det är fortfarande det hemska som hände i Norge som präglar tillvaron. Hur mycket man än tänker och funderar så blir det obegripligt hur en människa kan göra något så fruktansvärt. Att han tydligen planerat det hela under lång tid gör det ännu mer obegripligt. Det rör sig ju om försvarslösa ungdomar, många så unga att det snarare handlar om barn. Som träffats på ett läger för att umgås, ha roligt och diskutera politik. Det är tydligt att Utøya för Arbeiderpartiets ungdomar fyller samma funktion som Bommersvik har för SSU:are. Under min tid i SSU var jag aldrig på Bommersvik. Men vi hade flera gånger lokala läger. Träffar med enda syfte att umgås, ha kul och diskutera politik. Det hela är så obegripligt. Men, det är händelser som inte går att förhindra. Hur mycket säkerhet vi än bygger upp så kan vi inte gardera oss mot galningar. Och vi vill inte heller ha ett samhälle med maximal säkerhet. Det blir ett samhälle som det inte går att leva i.

En av många som var snabba med att göra bort sig direkt efter terrordåden i Oslo var den Sverigedemokratiska riksdagsledamoten Kent Ekeroth. Som så många andra så var han så övertygad i sin islamofobi om att det var muslimska terrorister som varit framme att han twittrade: - "Någon som vågar sig på en gissning vem som ligger bakom bomberna i Norge? och strax efter följde upp med: - "Nej, jag kommer inte kalla er islamofober." Jag för min del undrar hur den gode Kent Ekeroth kände sig när det stog klart att den skyldige var en av hans egna meningsfränder. Sist jag kollade hade han inte lyckats prestera någon kommentar i ämnet på sin blogg. Men, det är viktigt att inte lägga skulden för det hemska som Anders Behring Breivik gjort på alla nationalister, kristna fundamentalister, islamofober, rasister, högerkonservativa eller vilken beteckning som vi nu kan tänkas sätta. Lika lite som muslimer som grupp ska tvingas känna skuld för vad muslimska fundamentalister hittar på. Det som skedde är en ensam förvirrad mans verk (eller några enstaka eftersom vi inte vet allt än), precis som den terror som utförs av islamister är enstaka förvirrade människors verk. Och precis som deras terrordåd i allmänhet drabbar andra muslimer (i Pakistan, Afghanistan osv), så är terror som sker i Europa i allmänhet ett verk av lokala separatister, nationalister, rasister eller andra förvirrade enstaka människor eller små grupper härifrån.

Jag hade ju lite tyckerier om idrottens svans i går. Och jag tänkte fortsätta tycka lite om idrotten, och allra helst om att idrotten inte längre handlar om idrott utan om pengar, pengar och ännu mer pengar. Dagens toppidrott är inte längre sport. Det är business, business och hela verksamheten är en kombination av slavhandel och prostitution. Där överbetalda idrottare likt prostituerade säljer sig till högstbjudande lag (=företag). Där dessa lag (=företag) likt en slavhandel köper och säljer människor. Och för att hålla sig till gårdagens match mellan HIF och MFF så blev det tydligen den sista matchen för Alexander Gerndt som nu i slavhandeln sålts till utlandet (eller likt en prostituerad flyttar till högstbjudande). I Sverige har han avverkat 5 lag på lika många år, hela tiden på jakt efter högstbjudande. En business som jag tycker är vidrig. Dagens topplag är inte en idrottsförening, det är snarare en hopköpt främlingslegion utan någon trohet mot någon annan än den som betalar mest.

Jag tillhör dom som gnäller när det blir för varmt. Jag har mycket liten förståelse för de som tycker att en bra sommar betyder gassande sol från en klarblå himmel och hetta varje dag. Jag vill ha växlande väder. Ibland behöver det regna, och det blir mycket ofta på tok för varmt. Men just nu gnäller jag för motsatsen. Det har regnat på tok för mycket. Jag tog upp potatis i förmiddags i trädgården. Och det var som att gräva i lervälling. Det har regnat så mycket att jorden helt enkelt inte kan svälja allt. SVEN TYCKER DET RÄCKER!

Inga kommentarer: