onsdag 13 juli 2011

Från tigerekonomi till tiggarekonomi

Fortsätt säga Nej till Euron
Eurovalutan är mitt uppe i sin värsta kris någonsin. Det är inte bra Grekland som är i rejäl kris. Kreditvärderingsinstitutet Moody's har precis placerat Irland i gruppen "skräpstatus". Den italienska ekonomin är i verklig kris. Den italienska statsskulden är EU:s största och budgetunderskottet är skyhögt. Vilket fått Berlusconis stödparti Lega Nord till att kräva rejält sänkta skatter... Även Spanien och Portugal har rejäla problem. Tillståndet för Irland fick Leif Pagrotsky till att twittra: "Från tigerekonomi till tiggarekonomi". Vad som är uppenbart är att när krisen är svår så ser vi de slutliga bevisen för att den gemensamma valutan Euro är ett feltänk. Det är nämligen denna som delvis (inte helt) har skapat problemen. Och den gemensamma valutan gör lösningen mycket svårare. Länder som Grekland, Irland osv har tvingats föra en räntepolitik som varit direkt skadliga för landets ekonomi. Men den gemensamma valutan kräver också en gemensam räntepolitik. Vi ska i Sverige vara ytterst tacksamma för alla oss som röstade Nej till Euron. Som räddade den svenska ekonomin.

För övrigt blir det inte mer bloggat i dag. Nu ska jag sova! En del av natten till i dag tillbringades på det lilla rummet. Helt uppenbart hade jag ätit något jag inte borde ha ätit. Jag tömde allt, och jag menar ALLT, och har tillbringat i stort sett hela dagen liggande i en säng med en filt över mig. Man kan bli rejält dålig, och får en dånande huvudvärk. God Natt!

Inga kommentarer: