onsdag 20 april 2011

Är EU på allvar?

EU Nej
Dagens pris för det mest korkade förslaget går till EU, den Europeiska Unionen. EU-innevånarnas intresse för EU är inte riktigt lika stort som EU-byråkratins intresse för att lägga sig i medborgarnas liv. Detta ointresse visar sig bland annat i att mindre än hälften av de röstberättigade bryr sig om att rösta när det är val till EU-Parlamentet. Och för att lösa detta problem har några EU-byråkrater kommit på en jättesmart idé. Om vi skulle införa ett extra personbaserat kändisval så kommer fler att rösta. Det finns alltså ett förslag om att förutom det vanliga valet till EU-Parlamentet så ska ytterligare ett val göras till ett antal extraplatser ske där det ska finnas en EU-gemensam lista för alla länder och ett personval genomföras. Speciellt ämnat för att få in kändisar och andra mediaprofiler som folk i hela Europa känner till. Ungefär som om vi i Sverige skulle reservera en del av platserna i Riksdagen till mediakändisar som väljas in i ett riksgemensamt personval. Har dom inget annat att göra nere i Bryssel?

Jo, det har dom. EU vill nämligen öka budgeten och ha högre bidrag från medlemsstaterna. Medan i stort sett alla medlemsstaterna uppmanas att skära i sina budgetar ska alltså budgeten för EU-kolossen ökas och medlemsstaterna betala in ännu mer pengar. Mitt råd till EU-nissarna nere i Bryssel är att börja skära i jordbruksstöd och regionstöd. Det gör av med mycket mer än hälften av hela budgeten.

Skoltalibanen Major Jan Björklund
Allt fler ungdomar inser att en högskoleutbildning är ett krav inom allt fler yrken för att ha en chans att få jobb. Det är därför jag är motståndare till Major Björklunds nya Gymnasieskola där ett stort antal utbildningar inte ska ge automatisk högskolebehörighet. Många ungdomar kommer alltså inte kunna fortsätta till högskolan. De flesta ungdomar är intelligenta och inser detta och antalet sökande till just dessa praktiska yrkesutbildningar minskar kraftigt. Däremot ser jag att antalet sökande till Högskolor och Universitet ökar kraftigt. Dagens ungdomar inser att dom måste ha en rejäl utbildning för att få ett jobb. En typ av utbildning går emot strömmen - Lärarutbildningen. Antalet sökande till lärarutbildningen har minskat med 14%. Vad kan detta bero på? Jo, jag har facit på den frågan. Ett/ Det är fortfarande inte klart vilka högskolor som får lov att arrangera lärarutbildningar. Major Björklunds utbildningsrevolution innebär att den som söker en lärarutbildning vet inte ens om den skola man söker till får lov att arrangera den utbildning man söker. Tacka f-n för att man inte söker en utbildning som man inte har en aning om ifall den kommer att arrangeras. Två/ Major Björklunds utbildningsrevolution har inneburit stora oklarheter i hur skolan egentligen kommer att bli. Den negativa propaganda som förs mot den svenska skolan innebär naturligtvis att ingen jävel vill bli lärare.

För ett par dagar sedan avslöjades att Facebooks amerikanska dubbelmoral gjort att man raderat en bild (tagen från en film) på två män (som var fullt påklädda) som kysste varandra. Däremot är det helt fritt fram att på Facebook posera beväpnad till tänderna med skjutvapen för att ta ett exempel. Nu visar det sig att kritiken mot dubbelmoralen haft effekt. Facebook har beklagat att bilden raderades. Det var ett misstag säger man nu! Vi får väl hoppas att det var ett misstag i den meningen att det bröt mot reglerna, inte att det var ett misstag rent opinionsmässigt.

Försämringskassan
Jag ser att personalen på Försäkringskassan ska besvara en enkät, där dom bland annat ska besvara på en skala hur mycket dom sympatiserar med nuvarande sjukregler. Mitt råd till mina gamla arbetskamrater är att vara försiktiga när dom svarar. Är ni för kritiska ligger ni illa till. Jag talar av egen erfarenhet. Min kritik av FK:s organisation och ledning och Högeralliansens Ättestupa har svartlistat mig för återanställning. När jag bad mitt fack kolla upp varför jag inte var intressant för att anställas när min gamla avdelning sökte ny personal var den enda förklaring dom kom fram till att jag hade varit alldeles för kritisk! Taket är inte så högt inom Försäkringskassan!

Socialdemokraterna
Jag ser också att nya S-ledaren i Stockholm Karin Wanngård fått kritik för ett yttrande om att hon inte tycker att unga arbetslösa ska tvingas att ta skitjobb som att jobba som telefonförsäljare mot provision. En av de som på ren reflex gått ut med kritik är kristdemokraten Ewa Samuelsson. Jag ger mitt fulla stöd till Karin Wanngård. Att jobba som telefonförsäljare mot provision på ett call-center är ett knappt snäpp mindre skitjobb än att jobba som prostituerad. Med tanke på hur jag själv reagerar när jag blir uppringd av någon av dessa stackars spolingar som sitter på långa rader och ringer upp oskyldiga medborgare så har Karin mitt fulla stöd i åsikten att INGEN ska tvingas till detta. Jag har mycket svårt att hålla mig vänlig redan från början, och erkänner att om säljaren inte uppträder mycket vänligt och ber om ursäkt omedelbart så blir jag ytterst otrevlig. Jag skäms efteråt eftersom jag vet att det inte är den stackaren i andra änden av tråden som jag ska lägga skulden på. Men tvinga INGEN till detta skitjobb. Bra sagt Karin Wanngård. Min princip är att ALDRIG nappa på ett erbjudande från en telefonförsäljare.

Vidare läser jag om att den amerikanska liberala synen på vapen nått nya rekord. I Houston (det ligger i Texas, en av de stater som har de mest liberala vapenlagarna) tog en sexåring med sig en pickadolla till dagis. Det slutade med att tre små barn fick föras till sjukhus sedan pistolen gått igång av misstag. Den syn på vapen som präglar många amerikaner är SJUK!

1 kommentar:

Anonym sa...

bra borjan