torsdag 21 april 2011

Korkpriset till Badmintonförbundet

Dagens Korkpris ger jag till Internationella Badmintonförbundet. Från och med den första maj måste alla kvinnliga spelare i de stora internationella tävlingarna spela i kjol. Enligt badmintonförbundet (det internationella alltså) kommer detta att öka publikintresset för sporten. Inte visste jag att man var ute efter att locka dreglande gubbar som hoppas se en skymt av trosorna på spelarna till att betala inträdet till badmintonturneringarna. Det ryktas om att gubbarna i styrelsen funderar på om man inte samtidigt skulle förbjuda trosor på töserna för att ytterligare öka spänningen. Däremot blev det inget av med förslaget om att herrarna måste spela i kroppstajta badbrallor för att öka den kvinnliga andelen i publiken. Mitt förslag är att styrelsen för det Internationella Badmintonförbundet surfar in på någon porrsajt och tittar där så att dom kan få utlopp för sina böjelser och istället låter badmintontöserna spela i den klädsel dom tycker passar dom bäst.

Och så har då Riksbanken bestämt sig för att enligt planen höja ränta med 0,25% till. Efter påskhelgen kommer bankerna därför att deklarera att dom höjer räntan på våra lån med 0,35% och höjer räntan på våra bankkonton med 0,15%. I sedvanlig ordning kommer naturligtvis slipsnissarna att passa på att göra sig en ytterligare hacka på oss bankkunder.

Det förundrar mig allt mer och mer när man läser att vi i allt högre utsträckning plussar på våra bostadslån - för att konsumera för pengarna. En mycket stor andel bostadsägare med bolån har enligt statistiken ökat på lånen utan att pengarna använts till bostaden. Man har helt enkelt bara använt bostaden som pant för att låna till mer konsumtion. Enligt statistiken är visst stockholmarna värst på det här.

Vidare har vi ju sett att en mycket stor andel av de som har bostadslån inte alls amorterar sitt lån. Man har banklån på bostaden på kanske 1, 2, 3 miljoner kronor. Men amorterar inte ett öre på lånet. I Stockholm handlar det om ungefär hälften av alla låntagare. Ute i landet är det fler som väljer att amortera. Hur f-n tänker man om man inte passar på att amortera ner skulden medan räntan är rekordlåg. Jag skulle förstå resonemanget om räntan är rekordhög så att man inte har råd till mer än räntan. Men när räntan är låg?

Nä, jag vet. Det handlar om att man räknar med att priset på villor och bostadsrätter kommer att fortsätta att stiga, och stiga och stiga i all evighet. Och så säger dom att vi inte är på väg in i en bostadsbubbla?

Jag ser förresten att lill-Tjabo (Prins Carl Philip Edmund Bertil Bernadotte) ska köra det legendariska italienska veteranbilsloppet Mille Miglia, i en gammal Porsche naturligtvis. Själv tycker jag lill-Tjabo skulle koncentrera sig på sina studier vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp där han officiellt pluggar växtodling, teknik och skogsbruk sedan mer än två år tillbaka. Så vitt jag förstått har han fortfarande inte slutfört någon kurs så att han har fått några universitetspoäng. LITE allvar med studierna kunde han väl bruka. Hade det varit en "normal" student utan blått blod så hade han eller hon åkt ut från skolan för länge sedan. Men våra skattepengar får tydligen användas hur som helst. Jag har alltid stött att man ställer motkrav för att få bidrag.

Springtimeuppladdning 2011: Veckans första runda har dröjt till i dag. Men framåt eftermiddagen i dag fick jag tid över. Och det var varmt. Vid 17-tiden när jag gav mig iväg var det enligt termometern i köket 21,6 grader varmt. Det blev alltså en ganska svettig tur. Lyckligtvis var jag förutseende så det blev premiär i bara T-tröja (och byxor naturligtvis, det handlar inte om något badmintontänk...). För att fira att det kändes ganska bra att springa valde jag en lite längre runda, 10,2 km. En runda som när jag kommer upp till Tingvalla bygger på den väg Skanneloppet går men sedan springer jag hem via Bronsåldersvägen och Kalvahagen istället för att återvända till Tingvalla. Tiden 58.50 är kanske ingen rekordtid, men det kändes ganska bra - trots värmen.

Slutligen ser jag att Försäkringskassan fortsätter att planera för nedläggning av sina servicekontor trots det beslut som Socialförsäkringsutskottet fattat om att den personliga servicen måste vara kvar. Försäkringskassan räknar uppenbarligen helt enkelt inte med att dom kommer att få pengar så att det räcker till att upprätthålla den service som vi medborgare vill ha. Och som resultat flyr nu personalen på servicekontoren till andra jobb så fort dom kan. Skickligt handlat av vår Socialutförsäkringsminister. Det behöver väl inte påpekas att han är moderat...

Inga kommentarer: