lördag 30 april 2011

Teknikens problem

Ibland kan man inget annat än skratta åt datorer och intelligenta programmerare. Jag har under en tid haft bekymmer på min dator med att Internet Explorer kraschar så fort programmet startar. Det har inte gällt på min egen inloggning (administratör). Men på alla andra familjemedlemmars inloggningar har det gällt. Nu är det inte så allvarligt som man kan tro eftersom vi alla använder Opera som standardwebbläsare. Det lustiga i det hela är att när man startat MSIE så får man ett svar som säger att programmet slutat fungera och så får man två alternativ. Att antingen söka på Internet efter en lösning på problemet eller stänga ner. Valde man att söka på Internet efter en lösning på problemet så startades Internet Explorer upp för att söka efter lösningen! Vilket naturligtvis slutade med att programmet kraschade och så fick man två alternativ... Det hjälpte inte med att installera den nya versionen. Men nu har jag löst det hela genom att inaktivera ett antal insticksprogram. Troligtvis var det där problemet låg. Men den lösningen hittade jag inte på Internet!

Ryskt 10 kopek
Att ha Kimmy som autistisk son innebär väldigt mycket promenerande som sysselsättning. Skoldagar en runda på eftermiddagen och lediga dagar i varje fall en rejäl runda på förmiddagen och en på eftermiddagen. Och när man är ute och går hittar man en hel del på marken. Vi har tidigare här i Åstorp hittat ett par kanadensiska mynt vid olika tillfällen. Jag hittade ett mynt från Kazakstan för inte så länge sedan. Och i dag var det Ingelas tur att på förmiddagen hitta ett 10 kopek mynt från Ryssland. Fast mest är det förstås svenska mynt (och sedlar) man hittar. Bland hittegodset finns också ett par mobiltelefoner (som vi hittat ägarna till). Förra sommaren hittade vi ett Sommarkort till Skånetrafiken och kunde resa gratis hela sommaren eftersom det inte gick att spåra någon ägare. En nyckelknippa har lämnats till Polisen. Det lönar sig att inte vara en stropp och gå med näsan i vädret utan snarare lite blygt titta ner...

Springtimeuppladdning 2011: Det var dags för veckans andra löparrunda i dag som uppladdning inför Springtime om ett par veckor. Jag har de sista dagarna drabbats av soleksem på armarna så jag har bestämt mig för att under några dagar vara lite försiktig med solen på armarna. För att göra det möjligt att ha en tunn överdragsjacka med långa armar på så gav jag mig iväg ganska tidigt innan det hunnit bli för varmt. Och bestämde mig för att ta en lite längre runda i ett lugnare tempo. Alltså fick det bli 12,5 km upp på Söderåsen via Vrams Gunnarstorps gamla såg och Maglaremaa. Och faktum är att det kändes ganska bra att springa så långt. Det var första gången i år. Tiden 1.12.00 är fullt godkänt. Bättre än vid samma tid förra året. Men sedan förbättrade jag det under året med ett antal minuter. Och det ska det nog finnas utrymme för.

Vi har varit på bio i dag på kvällen. Amerikanska Marvels version av våra fornnordiska gudar, Thor. Det kändes lite löjligt när namn amerikaniserats, som Thor istället för Tor. När filmen höll sig i Asgard vilket alltså är Asgård med amerikanska brytning) så blev det för mycket av amerikaniserat mastodontbygge. Stridsscener uppbyggda med trickfilmning och "sju miljoner" små sekundkorta klipp av plågade ansikten, explosioner osv blir alldeles för mycket. Men när Thor förvisats till jorden och träffar Stellan Skarsgård blir det lite mer jordnära, en hel del humor och ganska sevärt. Som helhet får filmen 3 hammare i betyg. 4 för scenerna på jorden och 2 för scenerna i Asgård.

Knugen fyller 65 i dag. Grattis! Dags att gå i pension kanske?

Inga kommentarer: