måndag 14 februari 2011

Vinnare och förlorare

Aftonbladet berättar i dag lite mer om bankernas vinster och utdelning till sina aktieägare. Under förra året gjorde de fyra storbankerna, Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB en total vinst på 46,5 miljarder kronor. Det motsvarar ungefär 5.000 kronor för varenda svensk, från spädbarn till 100-åriga pensionärer. Så nu ska våra pengar slängas ut till aktieägarna. Från Nordea ska svenska staten få 1,4 miljarder, Finska Sampo som är störst ägare får 2,2 miljarder. Sammanlagt får de 3 största ägarna i vardera av bankerna ut 7,4 miljarder kronor. De svenska bankerna skär guld med tälgknivar. Och vi som är bankernas kunder kan bara sitta på vår träbänk och känna oss lurade - grundlurade.

Och samtidigt som jag noterar att en ensam varg i Västmanland faktiskt lyckats överlista skjutgalna jägare så noterar jag att andra skjutgalna jägare i Skåne lyckats ha ihjäl nästan alla lodjur i Skåne. För ett år sedan fanns det 8 lodjur i Skåne, i dag finns en enda kvar. Och det finns inga rapporter om trafikolyckor. Det borde inte ha funnits problem med maten. Alltså återstår tjuvskytte. Det är beklagligt att den svenska jägarkåren innehåller så många idioter. I allra högsta grad för de seriösa jägare som också finns som får lida för idioternas brist på förmåga.

Fredrik Reinfeldt
Och när vi ändå är inne på gnällhumör så läser jag om Fredrik Reinfeldts syn på hyresrätter i centrala Stockholm. Den tredjedel av beståndet av bostäder i centrala Stockholm som är hyresrätter är alldeles för många. Enligt Fredrik Reinfeldt så borde det tydligen inte finnas några hyreslägenheter alls där. Då riskerar det fina folket som har råd att köpa en svindyr bostadsrätt att behöva beblanda sig med vanligt folk utan förmögenheter. Usch så hemskt!

Kulturhuset Björnen
Vid något svagt ögonblick har jag sagt att jag ska publicera någon bild från varje film jag plåtat. Hur som helst fick jag i dag tillbaka en film från framkallning som suttit i min Canon T70-kamera sedan i höstas. Den här bilden på en av kommunens motorsågsskulpterade trädbjörnar tog jag dock först i januari i år. Den visar den björn som står utanför Kulturhuset Björnen. Detta var den sista av björnarna som renoverades och gjordes riktigt fin. Ytterligare några bilder från filmen kan hittas i ett par av mina Facebookalbum med Åstorpsbilder och Söderåsenbilder.

Under stort ståhej offentliggjordes det nyligen att Peter Forsberg skulle göra comeback i NHL. Och han hann tydligen med två matcher innan han insåg att karriären trots allt var över. Jag har ingen kritik att komma med mot Foppa, men däremot har jag en hel del att säga om de sportjournalister (i varje fall kallar dom sig journalister) som höjde comebacken upp i skyarna. Sportjournalister är ett släkte för sig. Om dom är journalister - de' vete f-n.

Inga kommentarer: