lördag 12 februari 2011

Demokratifiasko

Valprövningsnämnden har beslutat att hela landstingsvalet i Västra Götaland ska göras om och att ett valdistrikt i Örebro ska rösta om. Detta efter att det skett rejäla misstag i samband med röstningen och rösträkningen. Misstag som, eftersom valet var så jämnt, kan ha påverkat slutresultatet. Och eftersom jag under många val tjänstgjort som valförrättare och numera är ordförande för ett av valdistrikten här i Åstorp blir jag lite förundrad över en del av de fel som jag läst om. Det är skrämmande misstag som gjorts. Men jag har förstått att utbildningen av valförrättarna på en del håll har varit bristfällig. Vad jag sett så har på en hel del håll valförrättarna inte fått någon utbildning alls förutom papper att läsa igenom. Bara ordförande och vice ordförande har fått utbildning. Och det är, tycker jag, en rejäl blunder. Det verkar som om vi tar vår demokrati för så självklar att vi slarvar med genomförandet. Här i Åstorp har det inför alla val jag varit med om hållit utbildning för ALLA under ett antal timmar. Och även om man jobbat med det här i många år, är den utbildningen viktig. Dels som en repetition. Dels för att få information om nyheter. Och slutligen också för att kunna diskutera igenom oklarheter som kanske inträffat tidigare.

Välj, inte välg
Det är ett jättekul jobb att sitta som valförrättare. Jag kan rekommendera det om ni får förfrågan. Men det är också ett mycket stort ansvar, och något som måste utföras med stor noggrannhet. Misstag kan alltid ske, det är ofrånkomligt. Men när jag läser om vad som skett, i vallokaler, hos de kommunala valnämnderna och på Länsstyrelserna så undrar jag hur utbildningen genomförts på en del håll. Det är dags att till nästa val verkligen fundera över hur de som ska handha vår demokrati utbildas.

Jag läser att Örgryte gått i konkurs. Ja, det är inte idrottsföreningen Örgryte som gått i konkurs. Men fotbollslaget Örgryte drivs som ett aktiebolag, och fotbollslaget har kursat med 20 miljoner i skulder. En konkurs innebär att laget flyttas ner en division och får därför spela i Division ett. Det är nämligen så vist inrättat inom fotbollens värld att det som heter Division Ett är den tredje divisionen. Men, det finns en lösning på allt. Och för Örgrytes del är lösningen att Örgryte slår ihop sitt fotbollslag med Qviding som ska flyttas upp till Superettan. Och sedan kan man byta namn på Qviding till Örgryte. Och hux flux så spelar Örgryte kvar i Superettan medan skattebetalarna och andra fordringsägare kan se sig om i himmelen efter sina pengar. Ett tips från Sven Tycker är att införa anständiga löner till elitfotbollsspelare istället för de fantasibelopp som i dag betalas ut på en del håll.

Pengarna styr
Och då kanske det också kan vara intressant att fundera över hur fotbollen ska ha det med sin kommersialisering. I dag måste de fotbollslag som har ombildats till aktiebolag fortfarande ägas till minst 51% av den ideella föreningen. Men det vill man ändra så att den ideella föreningen bara äger minst 34% eller till och med bara 10%. Och det är väl klart, att om elitfotbollen helt vill kapa banden med idrottsrörelsen och helt flytta in i finansgubbarnas styrelserum så får dom väl göra det. Men då ska dom också behandlas som kommersiella företag. Och inte förvänta sig att ideellt arbetande människor ska ställa upp. Att man skattemässigt ska behandlas på annat sätt än andra kommersiella företag. Att kommunerna behandlar företaget som just ett företag som alla andra företag. Frågan är hur det då går med ekonomin.

Och så ser jag att skoltalibanen Jan Björklund (fp) tycker att dagens skolelever är lata. Han sade så i varje fall i dag på TV när han skulle motivera varför det behövs fler nationella prov, tidigare nationella prov och nationella prov i nya ämnen. Så det är lika bra att ni inser detta kära ungdomar. Ni är bara lata drumlar som behöver en rejäl spark i häcken så att ni brukar allvar i skolan. I varje fall i Jan Björklunds värld.

Slutligen hör jag ett rykte om att Carl Bildt besökt en sierska. Han ville veta hur framtiden ser ut i världen så att han bättre vet vilken fot han ska stå på när det uppstår en konflikt typ i Egypten. Men sierskan fick problem, hon kunde nämligen inte läsa kinesiska.

Inga kommentarer: