söndag 20 februari 2011

Skjut inte budbäraren

I tidningen ETC läser jag ett debattinlägg från Thomas Åding som är vice ordförande för Fackförbundet ST inom Försäkringskassan. Inlägget har rubriken Fel att skylla på handläggare. Thomas påpekar att Försäkringskassan av politikerna tvingats minska sin personalstyrka från 16.000 år 2006 till nuvarande 12.000. Och ytterligare nedskärningar är på gång. Och detta samtidigt som många lagar ändrats och organisationen genomgått den största omorganisation som genomförts på en statlig myndighet. Trots detta får många gånger personalen kritik, både av kunder och politiker, när allt inte fungerar som det är tänkt. Och tyvärr också när det fungerar just så som politikerna har tänkt. Men att lägga skulden på handläggaren (mina gamla arbetskamrater) är det samma som att skjuta budbäraren istället för beslutsfattaren. Läs inlägget och dra dina egna slutsatser.

En av de mer intelligenta socialdemokraterna är den förre kulturministern Bengt Göransson. I min lokaltidning Helsingborgs Dagblad skriver Bengt en krönika regelbundet. Och den innehåller mycket läsvärt. Dagens krönika handlar om socialdemokratin och partidemokratin. Tyvärr finns den än så länge inte utlagd på nätsajten. Men Bengt är oroad över partidemokratin och partimedlemmarnas minskade betydelse. Och han drar paralleller till hur Olof Palme på sin tid bedrev ett intensivt opinionsarbete inom partiet bland medlemmarna. Men i dag låter partierna allt för mycket opinionsundersökningar styra vilken politik som ska drivas. Dessutom har medlemmarnas insatser (både opinionsmässigt och ekonomiskt) blivit allt mindre nödvändiga. Vi är snart i en situation där partimedlemmarna inte behövs alls, dom är snarare en belastning. Och den här utvecklingen gäller nästan alla partier, även om Bengt Göransson främst håller sig till Socialdemokraterna. Men han avslutar med Centerns problem. Låt mig därför citera: - "Jag tillämpar min tes på Centerpartiet som är det rikaste av alla partier. Detta sedan man sålde sina tidningar. Att partiet tappade röster när tidningarna inte fanns där är naturligt, men tänk om det också var så att Maud Olofsson med makten över en stark ekonomi i sina egna händer struntade i eller möjligen glömde bort de medlemmar som bar upp hennes parti? Det räckte kanske inte med att kunna betala fakturan till reklambyrån." En viktig lärdom även för Socialdemokraterna. Tyvärr är Bengt Göransson inte aktuell som ny partiledare. Och tyvärr tror jag inte heller att Leif Pagrotsky har någon chans.

Tingvalla på vintern
Vinterjogging 2011: Efter att på eftermiddagen i dag tagit en lite längre promenad med Kimmy, bland annat uppe i Tingvallaskogen, så blev jag inspirerad att ta en löparrunda upp om skogen. Så här härligt såg det lilla vattenfallet i Tingvalla ut. Det syns att det är kallt. Och det var kallt att springa också. Lyckligtvis blåste det inte i dag och solen har strålat från en klarblå himmel. Dvs en underbar dag om det inte varit över 10 grader minus på morgonen och kvällen och i varje fall minus 5 under dagen. Hur som helst blev det en joggingrunda, lite längre än vad jag ursprungligen tänkt. Nu valde jag 7,5 km, via Tingvalla och Promenaden där uppe. Och även om jag trodde att promenaden med Kimmy innan skulle satt sina spår så gick det riktigt bra. Tiden 41.25 är kanske inte min rekordtid, men efter omständigheterna riktigt bra. Det är ju faktiskt en vecka sedan förra löparrundan. Och DET uppehållet skyller jag på kylan och blåsten.

Jag ser förresten i bladet att det börjar bli allt mer ute att ha en armbandsklocka. Och har man detta så är det mer en accessoar än något man ska kolla tiden på hävdades det. Av någon anledning verkar folk tycka att det är enklare att plocka fram en mobiltelefon ur fickan och tända skärmen på den för att se vad klockan är än att bara vrida lite på armen? De gånger jag är utan klocka (glömt den, remmen trasig, batteriet slut...) blir jag medveten om hur ofta man varje dag tittar på klockan. Det är hemskt irriterande att titta på en tom arm! Och när jag gnäller så måste jag säga att jag har svårt för att förstå feminina varelsers förkärlek för små minimala klockor som är så designade att man inte kan utläsa vad klockan är utan att studera dom i 30 sekunder. En armbandsklocka ska ha en stor och mycket tydlig urtavla som gör att det tar max 2 sekunder att kolla vad klockan är. Annars är det ju bara en accessoar...

Inga kommentarer: