onsdag 2 februari 2011

Girighetens ansikte

Girig bankdirektör
I dagens tidning läser jag att de svenska bankerna i år förväntas dela ut 22,5 miljarder kronor till sina aktieägare. Det blir 22.500.000.000 om jag räknar rätt på nollorna. Detta motsvarar nästan 2.400 kronor för varje svensk innevånare, från nyfödd bebis och upp. Men det är inte så konstigt att bankerna tjänar rejält med kosing. För någon dag sedan såg jag att bankerna nu fasar ut de allra sista avgiftsfria bankomatkorten. I fortsättningen finns det alltså inte en chans att komma åt sina egna lönepengar eller sin pension utan att betala en avgift till banken för att komma åt våra egna pengar. För några dagar sedan fick jag mitt årsbesked från Nordea på det privata pensionssparande som jag lurats till. Av detta kan jag läsa att Avkastningen under förra året var 1.177,53 kronor. För att uppnå denna avkastning tar Nordea en Avgift på 1.423,62. Förenklat tar alltså Nordea en avgift för att förvalta pengarna som är 250 kronor högre än vad avkastningen blev. Sedan får jag betala skatt på 822,36 kronor. Enkelt uttryckt så minskade alltså mitt pensionskonto med en dryg tusenlapp under året. Det är ju tur att jag varit dum nog att sätta in nya pengar så att behållningen i varje fall ökat. Jag skulle gärna vilja ha ett tips från Nordea på hur jag gör för att ta ut pengarna och lägga dom i en skrivbordslåda. Det minskar i varje fall inte i värde då. Det är onekligen inte underligt att bankerna har 22,5 miljarder över som dom kan fördela till sina ägare. Vi bankernas kunder, har förlorat pengar.

Det var ganska humoristiskt att höra Rapports intervju med Nordeas vd, där han hävdade att visst hade kunderna fått ut något av det förbättrade resultatet för banken (en rekordvinst på 9 miljarder sista kvartalet 2010). Man fick högre ränta på sina pengar hävdade han. Jo, men räntemarginalen mellan inlåningsräntan och utlåningsräntan hade ju ökat med 0,2%. Jo, det hade den ju förstås, men kunderna fick högre ränta på sina pengar. Dra ner ridån!

Enligt en rapport från Rädda Barnen har antalet barn som växer upp i fattiga familjer växt oroväckande på senare år. Men, detta är inget som förvånar mig. Det är nämligen en helt medveten politik från dagens Högerregering. Nu menar jag inte att Högern vill öka barnfattigdomen. Så rakt på sak vill man inte utforma samhället. Däremot är det en medveten politik från dagens Högerregering att öka klyftorna i samhället. De som har det bra ska med hjälp av morötter lockas att få det ännu bättre. Detta medan de som inte är privilegierade, de som står längst ner på samhällsstegen ska med hjälp av piska tvingas till att handla som Myndigheterna vill. Det är det fina med kråksången i piska och morot. Piskan används mot de längst ner på samhällsstegen. Morötter används till de som står lite längre upp på samhällsstegen. En som inte tror på Rädda Barnens rapport är Hanne Kjöller i högermegafonen Dagens Nyheter som vad jag kunde förstå inte trodde på att det fanns "fattiga barn" utan hon verkade tro att alla barn har senaste mobilmodellen i handen. Jag tycker Hanne ska göra ett studiebesök på närmsta Socialkontor så kanske hon ser en annan värld än den hon ser från sin egen horisont. Jag har jobbat där, Rädda Barnen har träffat ganska rätt. Verkligheten är att medan de flesta fått det bättre så har den tiondel som står längst ner på stegen fått det sämre. Dvs ökade klyftor, precis som man vill.

Republikanska Föreningen
Några som inte behöver oroas över det som Rädda Barnen berättar om är våra knugligheter. Jag såg att Vickan betalt tillbaka för smekmånaden som ju affärsmannen Bertil Hult betalade, När miljardären Bertil Hult skulle dela ut sitt "Bertil Hults pris" var det just Vickan som ställde upp. If you scratch my back, I'll scratch yours. Eller, det handlade inte alls om mutor utan bara om tjänster och gentjänster.

Sedan tyskarna inte längre vill köpa tyskt fläsk efter dioxinskandalen i Tyskland. Och samtidigt som många länder stoppat importen av tyskt fläsk. Så dumpas nu fläsket i Sverige. Svenska fläskproducenter, som har högre krav på sig vad gäller uppfödningen, kan inte konkurrera med det dumpade importerade tyska fläsket. I Sverige finns heller inga krav på att ursprungsland ska anges. EU sätter stopp för krav på att "gynna" inhemsk produktion, och svenskarna blir lurade och de svenska producenterna konkurreras ut. Sven Tycker att det är en smärre skandal.

Jag blir allt mer övertygad om att jag måste försöka få råd att skaffa en bättre skanner. Jag har till mitt fotoalbum på Facebook med Järnvägsbilder skannat av ett antal bilder med järnvägsmotiv. Men, jag är utlämnad till att skanna av papperskopiorna och kvaliteten blir oftast inte tillfredsställande. Den skanner jag har som kan skanna av negativremsor (och diabilder) är usel. Dom bilderna är inte användbara!

Inga kommentarer: