söndag 27 februari 2011

Kyrkan på Maktens sida

I dagens Aftonbladet går Maria Ludvigsson, liberal debattör och medlem i Svenska kyrkan, till storms mot de diakoner inom Svenska Kyrkan som gått ut och protesterat mot Ättestupan i Sjukförsäkringen. Läs mer om detta på Sven Tycker i tisdags den 22:a. Maria Ludvigsson tycker inte om att kyrkan är en talesman för de svaga i samhället. Det är mycket sällan det har funnits sådana tendenser inom kyrkan, men ibland händer det. Kyrkan har ju snarare alltid varit Maktens redskap mot folket. Och det är uppenbart att Maria Ludvigsson anser att det ska fortsätta att vara så. Maria Ludvigsson har tidigare bland annat skrivit ledare i Kvällsposten, Svenska Dagbladet och Expressen vilket kanske lite förklarar var hon hör hemma. Och som sådan kan man ju inte acceptera kritik mot den Heliga Högeralliansregeringen. I dag representerar Maria Ludvigsson organisationen Svenskt Näringsliv. Ytterligare kommentarer är överflödiga.

Carl Bildt
Jag noterar att nu har till och med Barack Obama krävt att Gaddafi ska avgå i Libyen. Snart bara fegisen Carl Bildt kvar att komma med det kravet. Men har väntar väl på klartecken från Berlusconi i Italien och från Lundin Petrolium. Ett bolag som skrev mycket fördelaktiga avtal med Gaddafis Libyen om oljeutvinning medan Calle satt i bolagets styrelse.

Dagens ledare i Helsingborgs Dagblad berättar att Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) inte verkar så intresserad av att få till stånd en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør som komplement till den sydligare Öresundsbron mellan Malmö och København. Snåljåpen tror inte att det finns pengar till detta. Det är alltså på denna punkten som med hela den svenska infrastrukturen och Högeralliansregeringen. Det blir inga pengar. Att tågen inte får plats på spåren, att spåren är helt utnötta, allt sådant har ingen betydelse. Det blir inga pengar ändå när moderater ska hålla i plånboken. Vad Catharina inte begriper är att investeringar i infrastruktur måste göras INNAN behoven är akuta. Man kan inte hålla plånboken stängd, för att sedan klaga i efterhand. Som kristdemokraten Anneli Enochson som jag skrev om i fredags. Först är hon delansvarig till att investeringar och underhåll inte får de anslag som behövs. Sedan kräver hon ansvar från dom som inte kan köra på de spår som inte fungerar. Istället för att ta ett eget ansvar. Skäms, skäms och skäms igen.

Järnvägarna i Skåne
För övrigt har jag varit i vår skånska huvudstad Malmö i dag. Och bland annat invigt tunnelbanestationen Triangeln för egen del. Jag har alltid tyckt att järnvägsstationer har en viss charm. Det finns en atmosfär av förväntan och att ta farväl. Men nya moderna "tunnelbanestationer" är kala, trista och kalla. Man fryser rö-en av sig, om man nu skulle få för sig att sätta sig på en bänk - om det överhuvudtaget finns några sådana. Knutpunkten i Helsingborg är inte så farligt kall. Men Malmö Centrals underjordiska perronger kan konkurrera med Sydfrys fryshus. Och dessutom tomma, kala och trista. Och inte är Triangeln så mycket trevligare. Sven Tycker undrar varför allt måste vara så modernt kalt och kallt?

Och att vårens ankomst i går bara var för att lura oss som längtar var uppenbart. I dag var det tillbaka till kallt, blåsigt och trist.

Och när jag nu ändå är igång och gnäller så kan jag inte annat än fundera över Skånetrafikens tidtabellsplanering. Ska man åka tåg mellan Åstorp och Malmö så får man ta tåget till Helsingborg och byta till tåg mot Malmö (eller eventuellt byta redan i Ramlösa). Detta i avvaktan på att Söderåsbanan får igång trafiken. Pågatågstrafiken på den banan skulle enligt de ursprungliga planerna ha varit igång nu. Men det händer inget eftersom Banverket / Trafikverket inte får dom pengar som behövs för upprustning av stationer och signalsystem. Hur som helst fungerade bytet vid nedresan bra. 10 minuters väntetid i Helsingborg får man stå ut med. Men när jag reste hem kändes det något meningslöst att när tåget från Malmö rullar in på spår 2 i Ramlösa så rullar tåget mot Åstorp ut från spår 1. Det är ju kul att se tåget och veta att det är inte meningen att man ska kunna byta tåg här utan jag får åka vidare 5 minuter till mot Helsingborg för att där vänta 20 minuter på nästa tåg. Men, hem kommer man.

Inga kommentarer: