torsdag 10 februari 2011

Sverigedemokratfiaskot

Avhopp i kommunfullmäktige
Jag ser att nästan 13% av SD:s valda kommunfullmäktigeledamöter redan har hoppat av sina platser i kommunfullmäktige sedan valet. För övriga partier ligger siffran alltid kring 2%. Se diagrammet. Närmare 400 invalda ledamöter i kommunfullmäktige runt om i landet har redan hunnit hoppa av sina platser. 87 av dessa kommer från Sverigedemokraterna. Att valda politiker hoppar av är helt normalt. Dom kan ha flyttat från kommunen pga arbete, studier eller kärleken. Eller kanske bytt till jobb som inte går att kombinera med politiska uppdrag. Men den extremt höga siffran för Sverigedemokraterna efter mindre än ett halvt år tyder på att något är fel - mycket fel.

Jag såg också på TV att det ytterst pampiga hotellet Sten Stensson Sten i Eslöv ska läggas ner pga bristande lönsamhet. Jag har varit där några gånger, och det är onekligen pampigare än vad man kan vänta sig av en ort som Eslöv. Men, nu går det tydligen inte längre, och Eslövs enda hotell lägger ner. Eslövs kommun vill bygga bostäder istället på platsen. När media ville ha en kommentar från kommunledningen till beslutet gick kommunledningen inte att nå. Dom var på konferens - på ett hotell i Lund! Nu ska vi dock låta bli att göra oss allt för lustiga över detta. Troligtvis har det lokala hotellet förlorat upphandlingen, och kommuner får enligt lag inte gynna den lokala näringsverksamheten. Allt i den fria konkurrensens namn.

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
Sedan ser jag att Miljöpartiets Maria Wetterstrand och den liberale debattören Mattias Svensson skrivit en gemensam artikel där dom påpekar hur mycket pengar som samhället lägger på subventioner av verksamhet som är direkt skadlig för miljön. I princip går det lika mycket skattepengar för att subventionera miljöskadlig verksamhet som det går till miljöförbättrande åtgärder. Och detta är naturligtvis helt sjukt. Det handlar främst om bidrag till jordbruk och fiske. Vårt medlemskap i EU tvingar oss att vräka ut pengar för att subventionera direkt miljöskadlig verksamhet. Och det är naturligtvis en präktig skandal. Ett annat område är t.ex. subventioner av flyget som är ett trafikslag som slipper miljöavgifter och istället får mångmiljonbelopp i subventioner av t.ex. flygplatser. En präktig skandal.

Migrationsverket vill lägga ner flera mindre flyktingmottagningar (främst på mindre orter i Norrland) och istället koncentrera verksamheten till större enheter i större städer. Det hela är bara ett av många exempel på hur statlig verksamhet ständigt koncentreras till storstäder medan mindre orter utarmas. Vi har tidigare sett det på Försäkringskassan och flera andra myndigheter. Stordrift och koncentration till storstäder är lösningen på alla problem. Vilket det naturligtvis INTE är. Snarare skapar det mer problem än vad det löser. Medan det blir svårt att rekrytera personal i storstäderna blir folk arbetslösa på mindre orter. Servicen blir sämre. När det gäller Migrationsverket så fungerar integrationen dessutom mycket bättre på mindre orter. Men sådana argument biter inte på dagens 08-byråkrater. Koncentrera mera - Stordrift är bra, är ett mantra som bara upprepas utan att tänka. Stockholmare är smartare som hon sade...

Tjejer får bättre betyg än killar. Jämför man med de Nationella betygen så är det många fler tjejer än killar som får bättre betyg än vad provet visade. Men det är väl inget att undra över. Det vet väl alla som gått i skolan hur tjejer fjäskar in sig inför lärare...

Ibland får man sig ett gott skratt. Jag fick plötsligt spammejl från en av alla dessa sajter som vill lura på oss en massa reklam, PointShop kallades den här. Hur dom fått ihop min epostadress är jag inte riktigt säker på. Men jag betecknar skiten som Spam. Jag hittade denna text på sajten: - "PointShop.se har rätten att ta bort och justera användarkonton när en användare inte överhåller de gällande rättningslinjer. Det praktiseras en nolltolerance politik gentemot användare där uteslutande använder PointShop.se till missbruk. Dessa användare raderas (och blockeras från PointShop.se) och i särskilt grova tillfällen skickas saken till advokat." Helt uppenbart har man maskinöversatt en text (från danska?) utan att någon som kan svenska har korrekturläst. Jag måste säga att förtroendet ju inte direkt ökar av att läsa detta.

Vinterjogging 2011: Slutligen var jag ut en runda på förmiddagen i dag innan jag tog en tur till Helsingborg. Det fick bli de 6 km som går upp på Björnås. Och det slog mig på hemvägen när jag sprang nedför Odenbacken att det är tur att jag inte bor uppe på Björnås. Då hade man ju fått avsluta löparrundorna med en uppförsbacke. Tiden 32.35 var obetydligt snabbare än förra gången. Fullt godkänt.

2 kommentarer:

Erik, Sthlm sa...

SD-are utsätts för mer negativa skriverier och stigmatisering. Sånt kan få folk att tappa sugen. Enligt SÄPO 2008 var det betydligt vanligare att sd-företrädare utsattes för hot.

Den typiske avhopparen är dock sosse, inte sd-are (naturligtvis för att s är större).

Sven Tycker sa...

Om jag ska vara snäll mot SD så är det nog så att huvudskälet är att allt för många valts in som inte hade tänkt väljas in eller som inte insåg vad det innebar att bli vald.