måndag 28 februari 2011

Politik är att vilja

Olof Palme
I dag är det 25 år sedan Olof Palme mördades. En politiker som vi skulle behövt i dag. En politiker som ville förändra. En politiker som tog ställning. Dagens politiker är bara verkställare. Olof Palme tog ställning och sedan försökte han övertyga och argumentera. Vem som gjorde mordet har jag naturligtvis ingen aning om. Vem eller vilka som bär skulden är jag däremot övertygad om. Skulden har den vidriga hetskampanj som fördes mot honom. Grupper till höger som medvetet bedrev lögnaktiga kampanjer. Som medvetet placerade rykten. Det fördes en hatkampanj mot Palme som inte har förekommit varken tidigare eller senare i vårt land. Mona Sahlin har varit utsatt för något liknande. Men det har ändå inte kunnat jämföras. Däremot har den tekniska utvecklingen med Internet gjort att hetskampanjen mot henne fått en annan typ av spridning.

Jag noterade förresten att det under dagen stått tre fanor vid Olof Palmes grav i Stockholm. Nämligen det Socialdemokratiska partiets fana, den Svenska fanan och FN:s fana. Observerar ni att EU:s fana inte fanns med? Olof Palme var en stark motståndare till ett svenskt medlemskap i EEC, som EU hette då. Bland annat med argumentet att det blivande EU hade för avsikt att föra en gemensam utrikespolitik. Och Olof Palme var övertygad om att detta skulle bli de stora staternas utrikespolitik. De mindre staterna skulle förpassas till att vara marionetter. Och Olof Palme ställde hela tiden upp för de små, de små staterna och de små människorna. Och han hade rätt igen.

Jag noterar förresten att Frankrikes utrikesminister Michèle Alliot Marie tvingats avgå. Hennes täta koppling till Tunisiens Ben Ali blev till slut för mycket. När protesterna inleddes i Tunisien erbjöd hon fransk polis- och militärhjälp för att slå ner upproret. Mitt under oroligheterna åkte hon på semester till Tunisien. Betald av personer nära den tunisiska diktatorn. Och hennes familj gjorde i samband med detta stora affärsuppgörelser med personer nära samma tunisiska diktator.

Men vår svenska utrikesminister Carl Bildt sitter säkert i sadeln. Han är utrustad med teflon.

Försämringskassan
Försäkringskassan ska nu avskaffa all personlig service. Sedan tidigare har Högerregeringen bestämt att Försäkringskassan ska spara 150 miljoner kronor om året under de kommande två åren. Myndigheten har nu fått ett ytterligare sparkrav på 300 miljoner kronor. Försäkringskassans generaldirektör Adriana Lender har efter samtal med Högerregeringen i dag deklarerat att det inte längre går med osthyveln. Man kommer nu att göra sig av med ytterligare 1.000 anställda och samtliga de drygt 100 servicekontor som återstår i dag där kunder kan få personlig service ska läggas ner. Vill man ha hjälp av Försäkringskassan får man i fortsättningen använda sig av telefon eller Internet. Någon förståelse för problemen har man inte på departementet. Jag för min del blir allt mer övertygad om att Högerregeringens mål är att kunna privatisera delar av Försäkringskassans verksamhet. Ni ska se att snart läggs det fram ett förslag om "Försäkringskassecoacher"! Och i den här frågan börjar jag få stöd från mitt fack. - "Det verkar som om regeringen har bestämt sig för att sänka Försäkringskassan, helt enkelt," säger Siv Norlin, ordförande för ST-facket på Försäkringskassan.

Det blir att för mig fortsätta att jobba gratis som rådgivare till de kunder som Försäkringskassan redan tidigare övergett. Det är inte ovanligt att jag fortfarande får frågor och önskemål om råd. Jag har ibland funderat på att skicka räkning till Försäkringskassan för "konsultarvode". Men dom har nog inga pengar att betala med. Nu kanske jag snart kan satsa på en karriär som "Försäkringskassecoach"?

Jag noterar att Piratpartiet håller på att tappa alla medlemmar. Men det är inget problem hörde jag partiets ordförande Anna Troberg säga på radion. Medlemmar är inte så viktiga?

Jag ser att isläget i Bottenviken / Bottenhavet är det värsta på mer än 20 år. Det var kanske inte så smart att hyra ut Sveriges största isbrytare Oden för en forskningsresa till Antarktis istället för att vara hemma i beredskap. Men det var visst mer pengar att tjäna på att hyra ut den under vintern än att använda den som isbrytare. Nu är den visst hemkallad och beräknas komma hem lagom till islossningen...?

Inga kommentarer: