lördag 26 februari 2011

Qadhdhafi

Mannen med de många namnen blir allt mer isolerad. Jag talar alltså om Gaddafi i Libyen. Men hur ska hans namn stavas? Jag såg på något ställe att det finns ett drygt 100-tal varianter. Jag har valt att använda den stavning som i stort motsvarar så som vi i dagligt tal uttalar namnet. Men det kan förekomma ett K istället för G. Vi kan ha lite H:n här och där. Enkelt eller dubbelt D, enkelt eller dubbelt F. Ett al- framför. Och sedan lite ytterligare varianter. Jag ser att Svenska Språkrådet rekommenderar Qadhdhafi. Vi kan väl enas om att det inte är så lätt att överföra namn från ett helt annat språk som använder ett annat skriftspråk. Men det är inget vi ska döma Gaddafi för. Däremot är det inga problem att ta ställning för protester och demonstranter, vilket ju tyvärr Carl Bildt har problem med. Han är nämligen rädd för att stabiliteten ska hotas om Nordafrikas och Mellanösterns diktaturer faller likt käglor. Carl Bildt har nämligen ingen egen åsikt. Som han sade i den utrikespolitiska debatten - "EU:s utrikespolitik är Sveriges utrikespolitik". Och det innebär att Sverige (genom Carl Bildt) inte kan framföra åsikter i utrikespolitiken som inte har sanktionerats av EU:s utrikespolitiska taleskvinna Catherine Ashton. Och hon för ingen utrikespolitik som inte sanktionerats av EU:s stora som Berlusconi i Italien, Sarkozy i Frankrike eller Merkel i Tyskland. Och dom för ingen utrikespolitik som riskerar att hota deras personliga vänner bland Nordafrikas och Mellanösterns diktaturer. Det är först när dessa har fallit som man vågar ta avstånd. Skulle dom lyckas sitta kvar kan man ju inte stå med byxorna nere och ha krävt deras avgång. Då har ju vänskapen skadats.

Trots att nya bilar släpper ut mindre koldioxid än gamla bilar så ökar utsläppen från trafiken. Vi kör helt enkelt mer och detta kombinerat med att vi också köper större bilar gör att utsläppen inte minskar, dom ökar.

Vinterjogging 2011: I dag blir troligen sista gången som jag använder rubriken Vinterjogging. Dels är det officiellt enligt min tideräkning vinter till och med februari. Från mars är det vår. Och eftersom jag sprang i dag är det mycket tveksamt om jag springer fler gånger denna månaden. Det kan tilläggas att det faktiskt varit vårkänslor under dagen. Både när jag gick en lång skogspromenad med Kimmy på eftermiddagen och senare när jag efter det tog en joggingrunda så var det verkligen vår i luften. Temperaturen har legat kring nollstrecket samtidigt som solen har strålat under större delen av dagen. Det har känts att våren är på gång. Jag tog alltså äntligen en runda i dag på eftermiddagen. Precis som i söndags valde jag min 7,5 km långa runda via Tingvalla och Promenaden. Men, trots vårkänslorna så var det faktiskt lite tyngre att springa i dag än för en vecka sedan. Det gick alltså inte allt för fort. Jag hann faktiskt bli omsprungen av två (yngre) herrar uppe i skogen. Sluttiden, 41.50, är med tanke på detta trots allt inte så dålig. När nu våren kommer så ska jag nog kunna pressa ner den lite. Lite tätare rundor och snart lite mindre kläder på, då går det bättre.

Så var då äntligen den helt onödiga kvalomgången av Melodifestivalen över. Programmet där man drar ut på pinan så länge som möjligt. Men som jag förstår det börjar svenska folket tröttna lite på att höra på låtar som borde varit utgallrade redan innan man började sända uttagningen. För övrigt har jag lärt mig en sak. Det är helt OK att skämta om Alexander Bard (hela han är ju i och för sig ett enda stort skämt). Däremot får man inte skämta om Knugen. På genrepet skämtade Rickard Olsson om vår blåblodiga kaffedrickare: - "Lasse Stefanz bildades innan kungen ens började dricka kaffe". Men sådana elakheter får man inte säga i TV, så skämtet ströks och ersattes av att driva med Alexander Bard istället. För att vara elak mot monarkin, det får man inte vara i SVT. Dom står över allt annat.

"Kring konungen med Guds nåde och hans anförvanter har i alla tider uppblommat en rik flora av servilitet och inställsamhet, kryperi och allsköns fjäsk."
/Wilhelm Moberg/

Inga kommentarer: