lördag 19 februari 2011

Budgetbekymmer lite här och där

I USA är republikaner och demokrater nu så oeniga om statsbudgeten att USA om några veckor riskerar att stå utan pengar. Den republikanska majoriteten i Representanthuset har röstat fram en budget med stora nedskärningar. En budget som inte godtas av Presidenten och Demokraterna. Om man inte kan komma fram till en kompromiss riskerar man om några veckor stå helt utan budget, och då står man också utan några pengar att betala löner och räkningar med.

Detta samtidigt som den Brittiska Högern (med stöd av Liberalerna) beslutat om en budget för en tid sedan som innebär kraftigt nedskurna förmåner, höjda avgifter och att 100.000-tals offentligt anställda kommer att förlora jobben. Effekten av det hela är att den brittiska ekonomin kraschlandat. Medan inflationen fortsätter så har britterna slutat handla och ekonomin går nu baklänges. Något som kraftigt minskar skatteintäkterna och får till effekt att finanserna blir ännu sämre. Storbritannien håller på att backa baklänges in i framtiden med en tvärnitad ekonomi.

FN:s emblem
Annars läser jag att USA lagt in sitt veto i FN:s säkerhetsråd mot en resolution som fördömde de israeliska bosättningarna på ockuperad palestinsk mark. Samtliga övriga 14 medlemmar i säkerhetsrådet röstade för motionen. USA:s FN-ambassadör Susan Rice motiverar vetot med att ett fördömande av Israels illegala politik på ockuperad mark riskerar att försämra möjligheterna till ett fredsfördrag. Resten av världen, dvs förutom USA och Israel, inser att vetot innebär att Israel tycker att det är fritt fram att fortsätta med bosättningarna och att det istället försämrar möjligheten till fred. Tyvärr blir inte FN effektivare än vad dess medlemmar låter det bli.

Och på lite närmre håll rapporteras att det nu står klart att den varg som påträffades död utanför Bollnäs nyligen hade jagats och sedan körts på med snöskoter och slutligen slagits ihjäl med någon form av påk. Och så säger dom att vargen är ett grymt djur. Jag undrar jag vem som är värst, människan eller vargen.

I dag blev det biobesök efter ett litet tags uppehåll. Efter lite övertalning fick jag Kevin till att följa med på nya Åse-Nisse filmen, Wälkom to Knohult. Åsa-Nisse uppfinner en ny vattenpump som pumpar så effektivt att den får upp olja istället. Vad jag inte tyckte om med filmen är att det är vi skåningar som får spela rollen av Det Onda som tillsammans med Sveriges statsminister Schweinfeldt ska försöka stjäla Åsa-Nisses uppfinning. Men, om man undantar detta, så är filmen klassisk buskis med en hel del humor. Jag tyckte faktiskt ganska bra om det hela. Och efter mycket funderande så ger jag filmen betyget fyra oljetunnor. Egentligen kanske den inte är värd mer än tre, men bara för att reta Sveriges snobbiga kulturelit som ganska enigt sågat filmen jäms med fotknölarna så har jag bestämt mig för fyra. Det måste faktiskt vara tillåtet att inte erbjuda något annat än skratt.

Annars är jag faktiskt rejält trött på vinter och kyla nu. Det har under dagen varit strålande solsken och inte så mycket blåst som det varit under den senaste tiden. Men det hjälper inte om temperaturen ligger kring 5-10 grader under nollstrecket. Nu tycker jag att vi skåningar förtjänar vår. Hör ni det kära meteorologer!

Inga kommentarer: