söndag 13 februari 2011

Rör inte mina pengar

Egyptens flagga
Det börjar bli allt mer uppenbart varför Hosni Mubarak dröjde så länge med att avgå trots att han insåg att spelet var förlorat. Det gällde nämligen att hinna rädda undan så många hundratals miljarder av förmögenheten som möjligt. Vissa bedömare hävdar att familjen Mubarak tillhör världens mest förmögna. Det finns hundratals miljarder undanstoppade på hemliga konton i Schweiz och andra mer eller mindre suspekta paradis för suspekta förmögenheter. Och till detta lyxegendomar i många av världens stora städer. Inte illa pinkat för en som föddes i en fattig familj men sedan haft 30 år på sig att som diktator lägga beslag på en förmögenhet medan folket svälter. Allt med stöd från en västvärld som kallar sig demokratisk.

Nya Pågatåg
Jag noterar att samtliga av moderaternas stödpartier nu framfört mer eller mindre öppen kritik mot Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) och krävt en ökad satsning på infrastrukturen. Fast främst Centern tycker jag ska vara ganska tysta i detta ämnet. Det var inte så länge sedan deras egen Åsa Torstensson hade detta ansvar. Detta var en av de poster som Centern fick lämna ifrån sig till Moderaterna efter fiaskot i senaste valet. Sedan är vi förstås alla medvetna om att det inte är de olika fackministrarna som bestämmer över medelstilldelningen. Allt som kostar pengar bestäms av moderaten Anders Borg. Allt som INTE kostar pengar bestämmas av Anders Borg och Fredrik Reinfeldt gemensamt. Men det är ju faktiskt intressant att de tre minstingarna allt mer har insett att dom måste gaska upp sig om dom ska överleva ett val till. Att i längden bara fungera som röstboskap till Moderaterna är inget annat än självmord.

Musik
Jag såg / hörde större delen av uttagningen till Schlagerspektaklet i går på kvällen. Och detta var mot mina principer. Och jag fascinerades över den usla kvaliteten på låtarna. Det sägs att man fått in över 5.000 bidrag. Och så hittar man inte bättre låtar än dessa? Eller är det Christer Björkman som sitter och plockar ut skit bara för skojs skull för att reta svenska folket? Ta de här låtarna, plocka bort hela spektaklet runt om, och sedan är det ju inget annat än mög som återstår. Det här är ju låtar som inte klarar sig om man tar bort en spektakulär sceninramning, en påkostad scenshow, en massa påklistrade stråkar och allt det andra runt om. Melodin är totalt intelligensbefriad och texten finns bara till för att ackompanjera scenshowen. Varför måste det vara så mycket spektakel runt om? Programmet handlar ju mer om att programledare och inbjudna (fasta eller inte) gäster ska åbäka sig. Och läser man sedan tidningskommentarer och läsarkommentarer dagen efter så verkar de flesta tittare vara eniga med mig - vecka efter vecka. Och ändå sitter dom där, ett antal miljoner svenskar och tittar på spektaklet. Är det Er bloggare som börjar bli gammal?

Vinterjogging 2011: Jag tog mig tid till en joggingrunda i dag på förmiddagen. Och då var det riktigt skönt väder. Visserligen ett par grader under nollstrecket, men solen gassade på ordentligt och det blåste inte så farligt. Framåt eftermiddagen minskade solskenet, men blåsten ökade. Och framåt kvällen blev det kallt av bara f-n att vara ut i snålblåsten. Men, som sagt, på förmiddagen var det skönt. Och det var då jag passade på att ta min löparrunda. Det fick bli den sedvanliga rundan om 6 km som går upp på Björnås som det bostadsområde som ligger uppe på Söderåsen numera heter. När jag var en liten parvel sade man bara "Backarna" men det låter väl inte fint nog i dag. Den gamla Skogslundsbacken upp och sedan den nyare Odenbacken ner. Tiden 33.00 blankt var väl inte så mycket att skryta med. Men jag får skylla på att det trots allt är minusgrader. Solen gassade på rakt in i ögonen uppe på den långa raksträckan på Smedjehusvägen förbi Käcksakärr och dessutom känns det som om min klocka håller på att forta sig lite. Tyvärr verkar det som om det ska fortsätta vara kallt hela veckan, för jag hade gärna velat variera rundan upp i skogen. Men där ligger nog fortfarande kvar is på vägen.

Inga kommentarer: