lördag 23 oktober 2010

Centern mot höger

Valets största förlorare var Centerpartiet. Centern var alltså det parti som tappade störst andel av sina väljare sedan förra valet. Och i en intervju i Dagens Industri ser jag att partiets kronprinsessa Annie Johansson har sin valanalys klar. Partiet har helt enkelt inte vågat gå tillräckligt långt åt höger. Uppluckring av arbetsrätten, sänkt skatt för höginkomsttagare, lägre arbetsgivaravgifter och förstärkt företagarprofil är enligt Annie Centerpartiets framgångsprofil. Jag ska erkänna att jag är tveksam till om detta är just de frågor som Centerpartiets traditionella väljare prioriterar. Men, jag tror inte heller att detta är vad Annie Johansson menar. Hon vill istället att Centerpartiet ska fortsätta på den av Maud Olofsson utstakade vägen, dvs att de gamla traditionella centerväljarna på landsbygden är ett utdöende släkte. Centerpartiets framtid ligger i att positionera sig till höger om Moderaterna i ett utrymme som blivit ledigt när Moderaterna krupit in mot mitten. Lycka till Annie!

En av de frågor som Annie Johansson motionerat om under förra mandatperioden var införande av Platt skatt. Mycket förenklat uttryckt innebär Platt skatt att en större andel av samhällets skatteinkomster plockas ut från personer med lägre inkomster medan personer med högre inkomster slipper lättare undan. Platt skatt är ett mycket populärt uttryck bland den extrema marknadsliberala världen. Som sagt, Sven Tycker önskar Annie Johansson lycka till.

Danmarks flagga
I Danmark har dansk media visat att man står fri från statsmakten på sitt eget sätt. När reportern Anders Langballe från danska TV2 ställer frågor till den danske statsministern Lars Løkke Rasmussen om slöseriet med statsmedel till privata sjukhus blev han utskälld av en upprörd och ilsken statsminister. Men de danska TV-tittarna slapp se när statsministern från partiet Venstre (som inte har något med vänster att göra utan är Folkpartiets broderparti i Danmark) gjorde bort sig. Det aktuella inslaget klipptes helt enkelt bort, eftersom det inte tillförde något nytt hävdade man. Alla danskar vet tydligen att statsministern har ett hetsigt humör och inte tål kritiska frågor? Inslaget har sedan också raderats från arkivet. Ett intressant faktum är att den person som fattade beslut om att inslaget inte skulle sändas och att det sedan skulle raderas heter Ulla Østergaard. Ett faktum är att en tidigare rådgivare till Lars Løkke Rasmussen hade exakt samma namn och utseende. Och en kvinna med exakt samma namn och utseende är gift med rådgivaren till en annan dansk borgerlig minister. Intressant är också att nämnda redaktör kontaktat statsministern och bett om ursäkt för att man ställt de aktuella frågorna. Det förs just nu en intressant debatt i Danmark om hur självständiga TV är...

Sedan har det blivit biobesök på kvällen. Efter önskemål från Kevin och Angeli var vi och tittade på The Last Airbender. En film som är baserad på den animerade TV-serien Avatar (som jag inte tror att jag sett något av alls). Och personligen hade jag nog klarat mig utan biobesöket. Men både Kevin och Angeli uppskattade uppenbarligen det hela mycket bättre. Jag tror att jag nöjer mig med att ge filmen 2 pälsmössor men gissar att de yngre förmågorna ligger på 4 eller 5 pälsmössor i betyg. Det ligger kanske något i vad jag läste en recensent tyckte, att han hoppades nästa del dröjde så att ungarna kunde gå själva... Det ska alltså bli tre delar till. Men jag fick ganska snabbt nog av tramsig mysticism och ungdomar som tränar Tai Chi. En sak jag reagerade på var att medan en stor del av filmen utspelas i en miljö som påminner om Arktis eller Antarktis. Och medan alla har pälskläder på sig och de flesta tjocka pälsmössor så går huvudpersonerna barhuvade och utan vantar och detta utan att tydligen frysa alls.

Iraks flagga
Slutligen noterar jag att Wikileaks släppt ut ytterligare 400.000 militära dokument som bland annat visar att tortyr och övergrepp fortsatt i Irak med den amerikanska militärledningens kännedom. Krig, död och våld förstör människor. Även normalt sansade och humana människor blir förstörda av att leva bland våld och död. Vi kan se detta på upprepade skandaler i Irak och Afghanistan med amerikanska soldater inblandade. Vi har kunnat se detta i samtal och intervjuer med t.ex. danska och norska soldater i Afghanistan som uttryckt sig (och uppfört sig) på ett sätt som dom med största sannolikhet inte skulle gjort utan att ha vistats i den förstörande miljö som dom vistats i. Och på exakt samma sätt uppför sig "motståndarsidan". Detta är också människor som lever i en miljö som förstör.

Inga kommentarer: