tisdag 26 oktober 2010

Bryt upp blockpolitiken

Mycket tyder på att det formella Rödgröna samarbetet nu kommer att luckras upp. Och det tycker jag är BRA! Den cementerade blockpolitik som svensk politik just nu lider av är skadlig för både Sverige och för demokratin. Finns det flera partier i Riksdagen, och inget av dessa får egen majoritet så krävs ett samarbete för att skruva ihop en funktionsduglig regering. Men detta samarbete får inte vara så cementerat att det inte går att bryta upp. Det är viktigt att alla politiska partier visar att dom kan ta ansvar, att dom kan kompromissa och att dom kan samarbeta. Men när samarbetet förvandlas till en bur blir det farligt. Och då behövs inte längre alla partierna. Jag hoppas alltså att de Rödgröna partierna under resten av mandatperioden var för sig kan utveckla sin egna politik. Men att dom samtidigt visar att dom i enskilda frågor kan kompromissa och samarbeta. Kanske ibland med varandra, ibland med partier till Höger. Det hade varit bra om även det Blå Högerblocket blev lite mindre cementerat. Att de olika partierna fick lov att visa upp sin egen särprägel så att det inte bara finns ett "statsbärande" Moderaterna och vid sidan om detta, tre små stödpartier vars enda syfte är att fungera som röstboskap i Riksdagen för nämnda Moderaterna.

Transparency International, som granskar korruption i olika länder, är mycket kritiska till att de svenska politiska partierna vägrar att offentliggöra vilka personer som finansierar dem. Det är främst Moderaterna som ständigt envisas med att vägra offentliggöra vilka personer som lämnar större pengabidrag till partiet. Tidigare har bland annat Europarådet krävt att Sverige ändrar sina regler, men Moderaterna vägrar. Jag undrar vad det är man så förtvivlat vill dölja?

Avveckla den svenska kärnkraften
Runt de olika svenska kärnkraftverken finns det tillsatta Säkerhetsnämnder. Dessa inrättades för nästan trettio år sedan för att vara allmänhetens ombud mot kärnkraftverken och helt oberoende från dessa informera om säkerhetsarbetet och beredskapen. I verkligheten har nämnderna helt hamnat i knät på kärnkraftsindustrin och för helt okritiskt ut kärnkraftverkens information. Enligt en utvärdering som gjorts överväger man att föreslå att nämnderna helt enkelt avskaffas och något nytt byggs upp.

En epok är slut, det handlar om Sony Walkman, dvs de små bärbara kassettbandspelarna. Just nu säljer Sony ut de sista i Japan. Fast, jag trodde faktiskt att detta hade skett för länge sedan.

Katten Mio
Det finns katter. Sedan finns det dumma katter, ytterst korkade katter, ja till och med väldigt urkorkade kattskrällen. Och sedan har vi Mio, vår katt alltså. I natt har jag varit uppe tre gånger och torkat upp spyor efter en katt som kräkts på golvet. Han tror att små plastremsor är nyttigt - vilket det naturligtvis inte är! Denna gången tog det tre försök innan plastskiten kom upp ordentligt igen. Jag kan berätta att ljudet av en katt som är på väg att kräka på sovrumsgolvet inte är önskemelodin att vakna till. Som innekatt kan han ju inte äta gräs så han tar till plast...

Slutligen noterar jag att läsomanen Sven Tycker hamnat i ett moraliskt dilemma. För att stilla mitt läsbehov är jag mycket flitig på att nappa på olika förmånliga erbjudanden om "provprenumerationer". Nu senast ett erbjudande om 3 månaders förmånligt prov av Sydsvenskan på helgerna. Eftersom jag redan hade en månad med Dagens Nyheter på prov väntade jag in i det sista med att nappa på Sydsvenskans erbjudande. Men, nu har det börjat i fredags. Och det kom en tidning på fredagen, det kom på lördagen och det kom på söndagen. Men, det kom i går måndag och även i dag tisdag. Jag har noga kontrollerat bekräftelsen, och där står fredag-söndag. Alltså, vad gör jag om jag får en tidning jag inte ska ha? Min höga moral säger mig att jag bör meddela Sydsvenskan eller Tidningsbärarna. Mitt snikna jag försöker blunda för det hela. Jag tror faktiskt jag väntar ett tag och ser om dom själva upptäcker felet. I varje fall nästa vecka också då Kevin har ledigt och är hemma. Så slipper vi slåss om tidningen på morgonen när det finns två tidningar att dela på. Det är just med tanke på detta jag nappade på "helgerbjudandet"

2 kommentarer:

Mia sa...

Hej!

Jag hittade din blogg för jag sökte efter "sydsvenskan" och "erbjudande". Samma sak har hänt mig, jag beställde helgprenumerationen men ändå damp det ner en tidning idag som är en måndag. Jag ringde till sydsvenskan och frågade men de sa att det erbjudandet (helgtidning i 3 månader för 49) hade gått ut i början av oktober och därför har jag fått tidningen varje dag i 2 månader istället för 49. Jag förstår inte hur jag har kunnat beställa något som inte finns (beställde för någon vecka sedan) och hur de kan ändra det utan att meddela mig men så är det.

MVH Maria

Sven Tycker sa...

Det var ju en intressant förklaring. Jag tecknade min prenumeration näst sista dagen som erbjudandet skulle gälla. Och har fått en bekräftelse via mejl om 3 veckor på helgen. Jag får väl se om det visar sig vara två veckor alla dagar istället. Tack för förklaringen.