onsdag 30 april 2008

Grattis knugen

Knugen fyller år i dag. Grattis! Jag önskar dig republik i födelsedagspresent, så kanske både du och resten av familjen fick leva lite mer normala liv. Kanske skaffa ett jobb och försörja er på riktigt. Om inte, så kan vi väl privatisera knugahuset. De som vill betalar för tjänsterna - vi andra slipper. Grattis i varje fall. Mitt motstånd mot monarkin rör inte dig personligen, det är en ren prinsipip.

Springtimeuppladdning 2008: Det blir under veckan ganska sent innan jag får möjlighet till att ge mig ut på någon joggingrunda. Men till slut blev det tid i fall i går på kvällen. Men eftersom det hann bli sent tog jag det säkra före det osäkra och nöjde mig med den kortare sexkilometersrundan. Och ganska fort gick det. Och inte blev det sämre när jag kom upp i skogen och kunde konstatera att bokskogen hade slagit ut sedan söndagen. För de som inte upplevt en nyutslagen bokskog i Skåne på våren så kan jag berätta att det är något att se fram emot. Man njuuuuter, och glömmer att man är trött i benen och att backen är brant uppför. Hela rundan gick på 29.15, vilket väl bör vara årsbästa. I planen ligger nu att ta en lite längre runda torsdag och lördag eller söndag och sedan en kortare mitt i nästa vecka. Springtimeloppet är nästa lördag. Vi får se om vi kan hålla det.

Stockholm tillhör de kommuner som har bråttom med att införa det kommunala Vårdnadsbidraget från 1 juli. Stan har budgeterat att det ska kosta 35 miljoner under det sista halvåret i år, dvs 70 miljoner på ett helår. Riksdagens utredningstjänst har nu beräknat att kostnaden istället snarare blir 120-140 miljoner på ett år. Detta motsvarar om kring 400 tjänster inom barnomsorgen. Allt för att betala ut ett symboliskt bidrag till föräldrar som inte jobbar i syfte att locka dom att inte jobba, utgår jag ifrån. Bidraget är 3000 kronor i månaden, dvs lägre än det lägsta beloppet man kan få i Föräldrapenning. Men vad gör man inte för att hålla kristdemokraterna från att börja gråta.

Dom kan ju gråta över förändringarna av fastighetsskatten istället. Det som kallades avskaffande av fastighetsskatten är ju istället införandet av en fastighetsavgift som för de flesta fastighetsägare i landet kommer att bli högra än dagens fastighetsskatt. De stora vinnarna är ägare av villor i storstäderna som om dom äger dyra villor kommer att få bingo i skattesänkning. Betald av ägare till mer normala villor ute i landet. Låt mig komma med en kvalificerad gissning. Det kommer att bli nya turer i fastighetsskattekarusellen!

Inga kommentarer: