onsdag 16 april 2008

Illa sagt Mona Sahlin

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
Den ledande socialdemokratiske EU-kritikern Sören Wibe har gett upp. Hans försök att påverka socialdemokratin inifrån i EU-frågan har varit lönlöst. Partiledningen har bestämt att partiet (och Sverige) ska gå i Bryssels ledband. Och nu ger Sören Wibe upp. Mona Sahlins nedlåtande kommentarer till avhoppet visar att hon inte har begripit ett dryft av den kritik mot EU som finns (både inom socialdemokratin och utanför). Att många varit kritiska (och motståndare) hela tiden, och att andra känner sig lurade av de löften som gavs om att medlemskapet skulle inte förhindra Sverige från att själv bestämma över sin alkoholpolitik, sin arbetsmarknadspolitk osv. Men det står allt mer klart att svenska lagar bestäms inte av de folkvalda lagstiftarna i Riksdagen. Svenska lagar bestäms av politiker i andra länder via EU-Parlamentet för att inte tala om jurister i Bryssel via EU-Domstolen. Men av den kritiken och oron begriper Mona Sahlin uppenbarligen inte ett dugg. Tragiskt Mona!

De politiska kommentarerna till Anders Borgs vårbudget är ganska förutsägbara. Politiker och kommentatorer med koppling till Högeralliansen tycker att allt är jättebra, det fina som hänt är tack vara alla bra förslag från höger och det negativa som just nu väntar beror helt och hållet på utländsk påverkan. Detta medan politiker och kommentatorer med anknytning till oppositionen till vänster tycker att allt är skit, det goda som hänt under det gångna året beror på den goda grund S-regeringen lade och på den internationella konjunkturen och det negativa som väntar beror på en inkompetent regering. Tänk att man kunde gissa det redan innan man läst eller hört det. Sanningen ligger väl någonstans mitt emellan.

Springtimeuppladdning 2008: YES, i går på kvällen gick det riktigt bra att springa. Jag hade bestämt mig för den kortare sexkilometersrundan, men det kändes så skönt (ja, allt är ju relativt...) att jag när jag kom upp till Tingvalla efter ca 2 kilometer bestämde mig för att ta åttakilometersrundan istället. Och visst var det tungt i de branta uppförsbackarna. Men för övrigt gick det riktigt fort. Om jag tyckte att lördagens 41.55 var snabbt tänkte jag att jag kanske om jag hade tur kunde pressa tiden under 41 minuter. Jag blev därför riktigt positivt överraskad när klockan stannade på 40.05! En tid jag tror det är ett antal år sedan jag kunde prestera. Man kanske skulle anmäla sig till elitklassen i Springtime :-) Till de som inte är helt familjära med mina rundor så är det jag kallar åttakilometersrundan någonstans mellan 7 och 8 kilometer lång. Men tiden är ändå bra för en snart 56-årig gubbe med begynnande kulmage.

På eftermiddagen i dag dödades 9 palestinier (varav flera barn) vid en israelisk attack mot ett flyktingläger i Gaza. På förmiddagen dödades 4 palestinier och 3 israeliska soldater vid en sammandrabbning inne i Gaza City. Fråga inte mig vad israeliska soldater gör inne på ett annat lands territorium. Men världen bryr sig inte!

Inga kommentarer: