onsdag 2 april 2008

Datorer är ett nedrans mög

Gårdagens Sven Tycker blev aldrig utlagd på nätet i går. När jag skulle koppla upp mig mot Internet hävdades det att nätverkskabeln inte var i, och se'n hävdades det att inte fanns något nätverkskort. Efter att studerat lite utropstecken i kontrollpanelen och gjort lite experimenterande konstaterade jag att det nog är så att nätverkskortet gått till de sälla jaktmarkerna. Förhoppningsvis får jag med en annan dator kontakt med yttervärlden i dag, och i morgon hoppas jag komma över ett nytt nätverkskort. Låt oss hålla tummarna. Fast det är klart, om jag inte lyckas i dag heller så får ni inte läsa detta förrän ännu senare. Kan ni läsa detta i dag så har jag lyckats på något sätt.

Mina gamla arbetskamrater i Försäkringskassan möttes i går av beskedet om att det skulle införas allmänna alkoholtester på arbetsplatsen. Jag tyckte det var ett kul aprilskämt. Faktiskt lika humoristiskt som det besked som kom för inte så länge sedan. Det som berättade att nya tjänster på Försäkringskassan skulle inte kunna gå till de som redan jobbar på Försäkringskassan utan nysökande från utanför kassan skulle ha företräde. Det var antagligen bara en test av hur ett aprilskämt skulle mottas av personalen - eller?

Utsläppen av koldioxid från trafiken har under förra året ÖKAT med 2% jämfört med året innan. Den högsta ökningen på årtionden. Trots alla fina ord om miljöbilar så går alltså utvecklingen åt fel håll. Det förtjänar alltså att påpekas att bara en liten del av alla nya bilar som säljs är just s.k. miljöbilar. De flesta bilarna fortsätter att vara avgassprutande monster. Svenskarna köper jämförelsevis stora bilar (bland världens största andel stadsjeepar t.ex.). Och vi fortsätter att köra mycket. Varför slösa bort 10 minuter och åka kollektivt när man kan spara 10 minuter i bilen (alternativt förlora 10 minuter i en bilkö). Gör allvar av satsningen på kollektivtrafiken och sluta dalta med bortskämda snobb-bilister!

Jag hörde Annika Lantz på radion i eftermiddags. Hon gästades av bröderna Schulman (Alex och Calle Schulman - som naturligtvis ställde upp för att lansera sin nya sajt)! Kan ett radioprogram bli mer enerverande? Kombinera två uppblåsta tokprovokatörer med en snacksalig skrikfia och resultatet blir outhärdligt. Jag gjorde ett psykologiskt experiment - hur långe står en normalt funtad människa ut? Jag klarade nästan hela programmet, Men sedan var jag tvungen att fly in på toaletten.

Mats Svegfors har för regeringen utrett vilket ansvar det svenska samhället har för svenskar som befinner sig i utlandet och drabbas av svåra katastrofer (naturkatastrofer, flygolyckor osv). Och enligt utredningen är det samhällets ansvar att hjälpa till med hemtransport. Men den som transporteras hem skall i efterhand krävas på den kostnad han skulle fått om han ordnat hemresan själv. Och det låter väl ganska rimligt. Men, i den redovisning som lämnas i radion nämndes inget om resebolagens ansvar. Det måste väl ändå vara så att om jag köpt en charterresa med returbiljett så är det väl ändå charterbolagets uppgift att få hem sina kunder? Hela utredningen gjordes med anledning av det som hände i Thailand (och Libanon). När det gällde hemresan från Thailand tog charterbolagen som först sålt en tur och returbiljett till sina kunder i efterhand betalt av staten för att flyga hem sina kunder. Dvs dom tog betalt för hemresan två gånger! Men det är tydligen enligt Mats Svegfors helt OK. Mig icke begripa något!

I dag är det den Internationella Autismdagen. En diagnos som allt fler får, och som visar sig hos barn (och vuxna) på många olika sätt. Den enas problem är inte den andras lika.

För ett antal år sedan gjordes en kampanj (med bland annat undervisning i skolorna) om nazismens offer. På initiativ av regeringen har det nu publicerats material som ska berätta om kommunismens offer. Jag ser med spänning fram emot den tredje delen, den som skall berätta om religionernas offer. T.ex. alla som dödats pga vägran att inordna sig under rådande religion (kristendomen, islam osv). Precis som maktgalna diktatorer gömt sig bakom en kommunistisk mask har under historiens lopp andra gömt sig bakom en Gud. Fjärde delen i serien kommer att handla om Mammons offer. Alla som offrats på profitens altare.

Inga kommentarer: