fredag 18 april 2008

CUF - mer blå än grön

I gårdagens Aftonbladet finns ett långt debattinlägg från CUF:s ordförande Magnus Andersson. Hans alster går i korthet ut på att han tycker att alla centerpartister bör lämna SNF, Svenska Naturskyddsföreningen. Förenklat eftersom SNF sätter miljön framför utvecklingen. Den gode Magnus är en värdig representant för den nya Stureplanscentern - mer blå än grön alltså. Jag personligen tycker att den som stöder SNF:s arbete för en bättre miljö ska lämna centern istället, om det nu finns några centerpartister kvar med intresse för miljön och naturen.

Det fanns också en liten kort insändare från signaturen Trött, som trodde att Försäkringskassan medvetet anställer otrevligt folk i telefontjänsten för att tvinga svensken att använda Internet. Nu tror jag inte att det är SÅ illa. Jag tror faktiskt fortfarande att nästan alla som jobbar på Försäkringskassan både vill (och verkligen försöker) göra ett bra jobb och ge så god service som det är möjligt. Men tyvärr tror jag att den medvetna politiken att distansera de som jobbar inom Försäkringskassan från de som ska betjänas tillsammans med en från ovan styrd utveckling mot att man ska misstro människor får som effekt ett allt hårdare klimat. Själv ska jag börja använda Internet i min kontakt med Försäkringskassan den dag jag inte tvingas använda Micro$ofts Internet Explorer utan kan använda den webbläsare jag själv vill, dvs Opera.

Israel fortsätter att bryta mot internationella överenskommelser, och också mot det fredsavtal som tecknats. Man har nu, trots internationella protester, begärt in anbud på att bygga ut en illegal bosättning på Västbanken. Fast Israel hävdar naturligtvis att dom har rätt att göra som dom vill. Dom hävdar att de nya husen ska byggas inne i redan färdigbyggda områden. Jaha? Men om dom är färdigbyggda, varför bygga 100 nya hus?

Tysklands miljöminister Sigmar Gabriel kallar Bushs planer på att fortsätta öka utsläppen i 15 år till för Neandertal-uttalande. Nu tycker jag att det är elakt - mot Neandertalarna!

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
Och så noterar jag att man lagt fram en utredning om den framtida hyressättningspolitiken. Det är visst EU som kräver förändringar av bruksvärdesprincipen och allmännnyttans verksamhet. Och vad har EU med det att göra? Men som vanligt lägger sig de svenska politikerna platt när EU ger order.

Inga kommentarer: