lördag 12 april 2008

Medias ansvar

Visst är det skönt att vi i landet har en fri press av hög kvalitet. En press som satsar hårt på att till sina läsare förmedla viktig och avgörande information. Bland annat kan vi i dagens Aftonbladet under rubriken "Perrelli glömde sin locktång" få veta att Charlotte Perrelli glömde locktången hemma när hon nu åkte ut på reklamturné inför jippot i Belgrad. Tänk om vi inte hade fått veta detta! Tänk så lurade vi hade känt oss!

I en liten notis i Sydsvenskan (det var enda stället jag sett eller hört om det) så dödades i går en tioårig pojke, tre tonåringar samt ytterligare två vuxna palestinier när israeliska stridsvagnar rullade in i flyktinglägret Bureij på Gazaremsan och öppnade eld. Tydligen öppnade man eld på allt som rörde sig. Fast vad är 6 palestiniers liv värda? Inte mycket tydligen eftersom svenska media inte bryr sig. Det var viktigare att berätta att Charlotte Perrelli glömt locktången!

Mänskligheten kämpar med ett par stora mysterier. En handlar om var alla strumpor tar vägen när man tvättar dom i maskinen. När man skall lägga in dom i garderoben igen efter tvätt är det alltid någon udda strumpa kvar. Den lilla osynliga strumpätare som lever i tvättmaskiner måste vara det vanligaste djuret som ingen någonsin sett. Ett annat mysterium är hur det kommer sig att ekerreflexen på cykeln alltid hamnar mitt för cykellåset när man ska låsa cykeln? Rent statistiskt borde detta ju bara inträffa någon gång då och då, men istället upplevs det som om detta inträffar i en majoritet av fallen.

Springtimeuppladdning 2008: Som jag lovat mig själv passade jag på att förlänga rundan i dag. Det innebar också att jag tog det ganska lugnt så här första gången för säsongen som jag springer åttakilometersrundan. Nu blev det inte så tidigt som jag hoppats på, men det var skönt väder. Nästan så att jag hade lite för mycket på mig i klädväg. Vädret i dag har varit skönt, allra helst i eftermiddag då det varit soligt i stort sett hela tiden. Det kändes i benen att det var längre än vanligt, men tiden 41.55 får väl ändå ses som godkänd, det är bättre än vad jag någon gång gjorde på rundan förra året.

Protester och demonstrationer mot regimen i Kina är just nu mycket intensiva. Demonstrationer som i mångt och mycket är berättigade. Kina har alltid varit en grym diktatur där människomassorna kommenderats ut av maktfullkomliga ledare. Så var det innan Mao tog makten och störtade den tidigare människofientliga makten. Så var Maos kommunism. Och sådan är dagens kapitalistiska diktatur. I dag kommenderas de kinesiska massorna ut i fabriker för att tillverka leksaker och elektronik till världens rika. Då kommenderades massorna ut för att bygga palats, kinesiska murar och mängder av andra fantastiska byggverk. Frågan är om inte Kina av i dag kanske trots allt är mer demokratiskt än det någonsin varit. Men eftersom jämförelsen sker med något mycket grymt är den inte rättvisande. Med västerländska mått är Kina en diktatur. Men, det som förundrar mig är att världen så klart tagit ställning för ett feodalt välde som Tibet. De tibetanska munkarna har verkligen ingen positiv historia att peka på. Ett feodalt, kvinnofientligt och grymt samhälle som till och med var värre än resten av Kina. Men uppenbarligen har man gott om resurser för att betala PR-byråer. Kräv av Kina att man respekterar mänskliga rättigheter. Men alla som protesterar innebär inte något bättre.

Inga kommentarer: