lördag 19 april 2008

Sensation på Lidl

En smärre sensation är på väg inom svensk handel. Den tyska lågpriskedjan Lidl ska börja sälja kvällstidningar! Ja, nu är ju inte den stora sensationen att Lidl ska sälja just kvällstidningar, utan den stora sensationen är att antingen kommer Lidl för första gången i historien att ha en produkt i sortimentet som inte har ett pris som slutar på 99 öre! Eller också kommer Aftonbladet och Expressen helt plötsligt att kosta 9.99! Framtiden får visa om det är Lidl eller kvällspressen som kompromissat bort en helig princip.

Och på tal om kvällspressen. Både på Sven Tyckers orginalblogg och på Aftonbladets blogg har jag en liten reklambanner från Aftonbladet som ska visa de senaste nyheterna. På Aftonbladet kan man välja om den ska visa Nyheter eller Sport eller Nöje eller Sex & Samlevnad osv. Jag har valt Nyheter eftersom det känns mest seriöst. Av en tillfällighet kollade jag under gårdagseftermiddagen vad det egentligen var för nyheter som presenterades. Jag måste erkänna att jag blev lite besviken på Aftonbluddret:
* Så lär du dig att gå som en modell
* Kidnappade Olivers familj ska ha kontaktats av asiater i Tyskland
* Hångla utomhus är tändvätska för sexlivet
* Kör den själv då (det handlade om Magnus Uggla såpan i TV)
* Så går du snyggt i höga klackar
Är det bara jag som tycker att 4 av dessa 5 "nyheter" inte alls är nyheter utan bara skitbludder?

Statssekreteraren Lars Danielsson på UD verkar inte få så mycket jobb från Calle Str.. f'låt Bildt. Han dyker allt som oftast upp på radion som expertkommentator i olika utrikespolitiska frågor. SR anser tydligen att han är mycket kompetent. Och det tycker jag också. Hans erfarenhet gör att hans kommentarer ger en god bakgrund till vad som händer. Fortsätt utnyttja Lars Danielsson.

Vem är västvärldens största politiska pajas? Italiens nyvalda premiärminister Silvio Berlusconi finns tveklöst bland aspiranterna. Han har lovat att ta in minst fyra kvinnor i regeringen - om dom är snygga. Vänstern har bara fula kvinnor, vi i högern har de snygga tjejerna, är ett av hans yttranden från det gamla parlamentet. Går det att ta Italien på allvar under de kommande åren? Det här partiet samarbetar moderaterna och kristdemokraterna med i EU-parlamentet!

Inga kommentarer: