måndag 28 april 2008

Mer till de redan rika med Högeralliansen

Enligt en prognos gjord för Villaägarna kommer drygt hälften av alla Sveriges villaägare att få betala högre fastighetsskatt (eller avgift) nästa år. Det är en liten grupp direktörer och VD:ar i storstadsområdena främst som kommer att få kraftigt sänkta skatter, medan vanligt folk ute på landet kommer att få höjda skatter. Dvs precis som man kan vänta sig när högerkrafter gör förändringar i skatterna. Eftersom taxeringshöjningarna kommer att slå igenom för de som bor i billigare hus, medan de som bor i stora och dyra hus får sin skatt begränsad är den nya fastighetsbeskattningen helt enkelt en överföring av resurser från fattiga till rika.

Springtimeuppladdning 2008: Precis som jag misstänkte, så blev det ganska varmt att springa i går på kvällen. Men inte värre än att jag stod ut i varje fall. Det är bara ett par veckor kvar till Springtimeloppet i Helsingborg lördagen den 10 maj, så det är inte mycket tid kvar. Av den anledningen bestämde jag mig för att prova på att springa en mil nu. Jag förlängde alltså till tiokilometersrundan. Om jag inte helt glömt bort mig är det ett par år sedan jag sprang så långt (förutom förra årets Springtimelopp alltså). Den runda jag kallar tiokilometersrundan är nog dessutom kanske till och med drygt 10 km lång. Hur som helst kändes det faktiskt skönare än jag befarat. Jag lyckades hålla mig springande hela rundan, inklusive de värsta uppförsbackarna. Och tiden, 57.05 har jag en känsla av är riktigt bra. I varje fall för mig. Jag får hoppas att jag hinner ta den en eller två gånger till innan loppet.

Annars blev det ju bara en runda denna veckan. Jag visste att torsdagen var omöjlig eftersom Ingela hade personalmöte på kvällen. Fredagen gick inte heller, då var Ingela ute och svirade med jobbarkompisarna på kvällen. Lördagen tillbringade jag större delen av dagen i Glimåkra (på Glimåkra folkhögskola, som hade Öppet Hus). Och den planerade rundan i onsdags fick strykas när grannen blev akut sjuk. Lyckligtvis gick det bra. Kanske kan det gå att få in tre rundor kommande vecka istället?

Jag hörde på SVT:s TV-nyheter i går på kvällen att försvarsminister Sten Tolgfors deklarerat att det inte blir några nya Super-JAS plan inköpta. Möjligen modernisering av en del av de JAS-plan som redan finns. Undrar om sista ordet är sagt när lobbyarbetet sätter igång. Men man kan ju hoppas.

Den version av Sven Tycker som finns på Aftonbladets bloggsajt hade osedvanligt många besökare för något drygt dygn sedan såg jag i statistiken i går. Det var 4-5 gånger så många besökare på ett dygn än vad som är brukligt. Kan det finnas något samband mellan detta och det faktum att det blogginlägg som lades ut hade en rubrik om framgångar för Sverigedemokraterna?

Och i Gaza har fyra barn mellan ett och fem år gamla dödats tillsammans med sin mamma och en sjuttonåriong som råkade gå förbi huset som israeliskt flyg fick in en fullträff på och familjen bodde i. På en dag dödades lika många oskyldiga civila palestinier som oskyldiga israeler palestinska terrorister dödar på ett år. Vilka är det vi kallar terrorister? Och vilka är det vi kallar Mellanösterns enda demokrati?

Inga kommentarer: