torsdag 17 april 2008

Mer EU-fiaskon

Handeln med utsläppsrättigheter som EU infört i syfte att minska utsläppen är än så länge ett fiasko. Fram tills nu är minskningen av utsläppen minimal. Huvudskälet till detta är att de utsläppsrättigheter som lämnades ut (gratis) till industrin var så höga att många företag fick rättigheter att släppa ut mer utsläpp än man i verkligheten gjorde. Enda effekten blev alltså att företagen utan kostnad kunde öka utsläppen, eller sälja rätten att släppa ut med vinst. En gång i tiden läste jag nationalekonomi vid Lunds universitet, och i den kursen körde jag på en tenta. Och den handlade just om något motsvarande för jordbruket. Det gick ut på att det var fritt fram att släppa ut hur mycket skit som helst - bara man betalade för det. Och de ekonomiska teorierna gick ut på att räkna fram hur höga avgifterna skulle sättas för att det skulle bli lönsamt. Och eftersom jag tyckte att om utsläppen var farliga skulle man förbjudas att släppa ut dom även om man kunde betala för sig gick tentan åt skogen. Som sagt, jag körde på tentan.

I USA har George W Bush satt upp mål för den amerikanska miljöpolitiken. Dom målen går ut på att år 2025 ska man sluta upp med att öka utsläppen av växthusgaser. Man ska alltså fortsätta att öka utsläppen i mer än 15 år till. Då börjar jag närma mig 75-årsåldern - om jorden finns kvar. Att minska utsläppen innan dess är orealistiskt säger Bush. Det kommer bara att skada den amerikanska industrin. Jaha, men dom ökade utsläppen då, kommer dom inte att skada någonting?

För övrigt har det kommit nya rapporter om hur den amerikanska ekonomin håller på att avstanna helt, medan inflationen fortsätter uppåt. Jag hörde på radion att Harley-Davidsson kommer att tvingas säga upp personal. Amerikanen har slutat köpa HD:s motorcyklar!

Gårdagens mördande i Gaza tog minst 20 liv. Bland de döda finns 5 barn under 15 år. Även en filmfotograf från Reuters träffades i sin pressmärkta bil av en israelisk precisionsrobot och dödades. Är det någopn som hört några internationella fördömanden av mördandet i Gaza?

Inga kommentarer: