söndag 27 april 2008

Elva års bloggande och fyratusen blogginlägg - till vilken nytta?

Det är jubileum i dag. 4.000 Sven Tycker har gjorts tillgängliga på Internet sedan en stapplande början för mer än 11 år sedan. Det är vid sådana här tillfällen jag ska begrunda om det har varit värt vemödorna. Fast det är kanske bäst att inte fundera så mycket, det finns ju en risk att jag börjar ifrågasätta det hela. Om jag tänker efter hur många timmar som sammanlagt lagts ner på det hela kan jag ju inte göra något annat än ruska på huvudet och ifrågasätta det intelligenta i hela projektet. Men, kul är det!

EU har blivit blåsta på motsvarande 30 miljoner kronor av ett 80-tal tobaksodlare i Italien. Vad som egentligen är den största skandalen vet jag inte. Antingen är det att man blivit lurade på 30 miljoner pga stöd till odling av 900.000 ton tobak - som inte blivit odlat. Eller att det finns ett EU-stöd till odling av tobak. Fast vi ska kanske se det som positivt? EU har satsat 30 miljoner på att INTE odla 900.000 ton tobak. Det har ju räddat några liv! Se det som ännu ett argument MOT EU:s sjuka jordbrukspolitik.

Som tillägg till gårdagens kommentar till planerna på att köpa ytterligare 48 Super-JAS flygplan kan tilläggas att när JAS ursprungligen konstruerades gjordes planet så att det skulle vara uppenbart att det skulle användas för att försvara Sverige, inget annat. Räckvidden gjordes till exempel så att det inte skulle kunna nå Moskva (vilket skulle kunna setts som en provokation). Det nya Super-JAS som man från politiskt håll vill köpa är förstärkt för att anpassas till NATO-krav - dvs kunna nå Moskva t.ex. Det verkar också stå klart att det inte är Försvarsmaktens högsta ledning som vill ha planet. Dom inser hur vansinnigt det är med tanke på ekonomin och Flygvapnets behov. Det är SAAB och militärpolitiker på främst den högra planhalvan som fått kortslutning innanför pannbenet.

Bokskogen börjar slå ut
Söndag innebar också en ny traditionsenlig Lunkenpromenad i vårsolens glans, arrangerad av Friluftsfrämjandet. Nåja, så väldigt mycket vårsol var det kanske inte i dag. Men, lite bjöds det på i varje fall, även om det i varje fall under förmiddagen var mest mulet. Ryktet talar också om 11 små duggregndroppar som ska ha fallit över Åstorp. Jag undrar om inte jag kände en eller två av dessa. Men, det var skönt att ta en promenad ändå. De allra yngst bokträden har börjat slå ut, men de gamla erfarna tjockisarna står emot ännu några dagar. Men nästa helg lär det vara riktigt grönt och skönt på åsen. Vi såg en glada som seglade runt ovanför oss på jakt efter byte kan jag gissa. Men det var stört omöjligt att kunna få den i bild på kameran. En kråka sågs också springa och jaga byte. Men jag tvivlar på att kråkor äter kaniner. Och dessutom var kaninen mycket snabbare. Frågorna denna gången var lagom svåra. Får man alla tio rätt är det för svårt, och om man på de flesta frågorna slår tärning är det för svårt. Kevin lyckades pricka in 8 rätt medan Ingela och jag fick 7 rätt. Vi rök alla på i vilket land världens längsta fjord finns och vilken nationalitet världens första kvinnliga pilot hade. Och tyvärr var Kevin ensam om att pricka in exakt rätt datum för 2:a världskriget slut. Det kan påpekas att nu på eftermiddagen har solen tittat fram lite mer ihärdigt. Så jag gissar att det blir för varmt att springa när jag tänkta ta veckans enda joggingtur lite senare.

Inga kommentarer: