fredag 29 februari 2008

Äntligen!

Springtimeuppladdning 2008: Efter en hel månads uppehåll blev det äntligen dags för en joggingrunda i går på kvällen. Delvis kan jag i varje fall skylla på en förkylning. Men jag tror inte jag klarar en hel månad på den undanflykten. Hur som helst har jag nu drygt två månader på mig att ladda upp aktivt inför Springtimeloppet i början på maj (det är på 10 km). Det har varit soligt och skönt väder hela dagen i dag, så det var väl det som fick mig att ta ett seriöst beslut att nu MÅSTE jag komma igång igen. Faktum är att det gick förvånansvärt bra om tar hänsyn till det månadslånga uppehållet och lägger till en passerad förkylning. Det fick bli sexkilometersrundan eftersom det fortfarande är mörkt efter sju på kvällen när jag kunde ge mig iväg. I början tog jag det försiktigt, men kände efter några kilometer att det faktiskt fanns en hel del krafter kvar. Tiden 31.25 är fullt godkänd. Och det är väl dags att återigen ge löftet om två rundor i veckan. Ni kan väl hålla tummarna för att jag klarar av det löftet. Till Åstorps kommun vill jag rapportera att lykta 50 på elljusspåret i Tingvallaskogen är ur funktion.

Som jag kunde förmoda vågade inte Sverige markera mot skattesmitarparadiset Liechtenstein. I dag skrevs det på ett avtal med nämnda furstendöme om att det ska ansluta sig till Schengen-samarbetet. Sverige hade kunnat stoppa detta tills gubbarna i Vaduz lovat att samarbeta för att få stopp på alla svarta pengar som placeras i hemliga bankkonton i landet. Nu blev det bara vackra ord om att inleda samtal om förbättrat samarbete. Och Sverige fortsätter att utmärka sig med fegheten.

USA har satt ett nytt rekord. Den stora demokratin i väster är den nation som har spärrar in flest av sina medborgare. I dag sitter mer än 1% av alla vuxna amerikaner inspärrade i fängelse. Av svarta män mellan 20-34 år sitter 10% inspärrade i fängelse. Långa fängelsestraff fungerar dock inte avskräckande. Ungefär hälften av de som släppts fria är tillbaka i fängelse igen inom ett par år. Men det är en bra affär för alla privata fängelsebolag!

Enligt Synovates nya opinionsundersökning (publicerad i DN) har skillnaden mellan blocken minskat till 15 procentenheter. Vi kan också utläsa att Kristdemokraterna nu är stadigt parkerade under strecket. Kan vi räkna med ett utspel från Göran Hägglund eller Mats Odell inom kort?

Och så såg jag i nya Råd & Röns Svarta Lista att Ryanair fortsätter att utmärka sig och har slagit sitt rekord från förra året när det gäller antalet ärenden där man inte följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut. 10 ärenden på året lista placerar bolaget i ensam majestät i toppen. Förra årets rekordsiffra på 8 är därmed slagen. Trots detta finns det faktiskt de som behandlar Ryanair som ett seriöst företag!

Jag såg förresten att var fjärde lastbil på våra vägar är överlastade. Ni som klagar på vägunderhållet vet nu vart ni ska vända er med era klagomål!

Inga kommentarer: